Colruyt neemt meerderheidsbelang in Antwerps databedrijf

Om steeds de laagste prijs te garanderen rekent Colruyt op data-analyse. ©Kristof Vadino

Colruyt Group heeft een belang van 65 procent genomen in de Belgische dataspecialist Daltix. Dat kondigde de supermarktketen dinsdag nabeurs aan, zonder financiële details.

'De investering kadert in onze ambitie om in te spelen op de behoeften van de consument en om duurzaam meerwaarde te creëren in retail', zegt het bedrijf in een mededeling. De mogelijkheid bestaat om op termijn alle aandelen van Daltix te verwerven.

Colruyt maakt al gebruik van data voor zijn laagsteprijsgarantie en voor het personaliseren van de klantenfolders. Het bedrijf wil nog meer inspelen op de behoeften van de klant. 'Om die verwachtingen te kennen spelen data- en informatiemanagement een cruciale rol', zegt retaildirecteur Stefan Goethaert.

Realtime platform

De Antwerpse start-up Daltix werd opgericht in 2016. Het bedrijf ontwikkelde een platform voor realtime inzichten in prijzen, promoties, productinformatie en assortiment. Daarvoor rekent het op slimme technologieën en artificiële intelligentie.

Om de verwachtingen van de consument te kennen spelen data- en informatiemanagement een cruciale rol.
Stefan Goethaert
Retail-directeur Colruyt

Daltix heeft internationale ambities. Via de samenwerking met Colruyt wil het bedrijf een versnelling hoger schakelen. 'Dankzij Colruyt kunnen we uitgroeien tot een internationale data-expert', zegt CEO Jonas Deprez.

Het huidige management van Daltix blijft aan boord, maar het bedrijf zal 'nauw samenwerken en kennis uitwisselen' met Colruyt. Daltix heeft wel maatregelen genomen om de vertrouwelijkheid van klantendata van andere warenhuisketens te waarborgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud