Advertentie

Colruyt opent luxesupermarkt 'Cru'

Jean-Pierre Roelands, directeur Winkelconcepten bij Colruyt. ©Thierry du Bois

Supermarktgroep Colruyt lanceert een nieuw winkelconcept, Cru. Onder leiding van voormalig commercieel directeur Jean-Pierre Roelands, nu directeur Winkelconcepten, opent eind november een eerste winkel in een gerenoveerde hoeve in Overijse.

Hoe de nieuwe winkel er zal gaan uitzien, is nog niet helemaal duidelijk. In een persbericht wil Colruyt naar eigen zeggen 'de beleving van een echte markt brengen'. Heel wat producten zullen ter plaatse gemaakt worden, zoals versgebrande koffie en brood.

1. Waarom lanceert u dit concept?

Jean-Pierre Roelands: 'Wij stellen vast dat in de supermarktsector iedereen werkt met dezelfde hefboom: prijs. Die moet zo laag mogelijk zijn, en de bonus zo hoog mogelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat er andere hefbomen zijn. Ik liep al 10 jaar met dit idee in mijn hoofd, maar de tijd was nog niet rijp.'

2. Het doet wat denken aan het Amerikaanse Whole Foods. Klopt die vergelijking?

Roelands: 'Whole Foods is zeker een van de zaken die mij geïnspireerd heeft. Maar ik vind Whole Foods te high-end, te duur. Het kan niet de bedoeling zijn dat een klant bij Cru zich zorgen moet beginnen maken over zijn portefeuille. We willen niet duur zijn, maar zeker ook niet de goedkoopste. Een brood bakken van deeg dat 48 uur heeft gerezen, heeft nu eenmaal zijn prijs.'

3. Hoeveel winkels wil u op termijn met Cru?

Roelands: 'Kan u geloven dat we daar nog niet over gedacht hebben? Natuurlijk hebben we onze rekeningen moeten maken. Maar we wilden vooral zo snel mogelijk met dit concept van start gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat hier een serieuze markt voor is. Maar dat zal nu moeten blijken, en wij zullen de stiel nog moeten leren om die markt zo goed mogelijk te bedienen.

De nadruk ligt daarbij op vers. Cru biedt een assortiment van groenten en fruit, brood, vlees, charcuterie, gevogelte, vis, kaas en zuivel, gerechten uit eigen keuken, dranken en bloemen.

Opmerkelijk is dat dit 'marktgevoel' gecombineerd wordt met nieuwe technologieƫn zoals zelfscanning, snelle check-in en de mogelijkheid tot mobiel betalen. En van een laagsteprijsgarantie zal bij Cru geen sprake zijn.

Woordvoerder Jan Derom bevestigt ook dat een klant niet meteen zal kunnen zien dat hij in een winkel van de Colruyt-groep binnenwandelt. 'We beantwoorden hier een behoefte die we nu nog niet binnen de groep afdekken, maar waarvoor we wel een markt zien', zegt Derom. Eventuele raakvlakken met BioPlanet ziet hij niet. 'BioPlanet zet duurzaamheid op de eerste plaats, Cru mikt vooral op authenticiteit. Als dat ook uitmondt in duurzaamheid, door samen te werken met lokale leveranciers, is dat meegenomen. Maar het is geen doel op zich.'

Een opvallende naam bij Cru is ook die van Jules Colruyt, zoon van topman Jef. 'Hij is een van de medewerkers', aldus Derom. 'Maar Jean-Pierre Roelands is de trekker van dit verhaal, dit is zijn idee.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud