Colruyt opent meer winkels in Frankrijk

Een Franse Colruyt-supermarkt.

De supermarktgroep Colruyt wil jaarlijks tot zeven nieuwe winkels openen in Frankrijk, waardoor de kaap van 100 vestigingen in zicht komt. Al zijn ze nog niet helemaal winstgevend.

De Belgische beursgenoteerde supermarktgroep Colruyt is niet alleen actief in België en Luxemburg, maar ook in Frankrijk. Vandaag zijn er in Frankrijk 85 winkels, tien jaar geleden waren het er nog maar 35.

Sinds twee jaar zijn de Franse winkels positief wat brutobedrijfswinst betreft. De winkels betalen zich dus terug.
Marc Hofman
Operationeel directeur Colruyt Group

Colruyt wil blijven groeien bij onze zuiderburen en schakelt zelfs een versnelling hoger. 'Sinds een jaar is het ons doel om jaarlijks vijf tot zeven nieuwe winkels te openen', zegt operationeel directeur Marc Hofman. 'Vroeger waren het er drie tot vier.' Vorig jaar gingen zeven nieuwe winkels open en voor dit jaar staan er zes in de steigers.

Nieuw magazijn

Door het stijgende aantal winkels moet Colruyt zijn lokale magazijnen vergroten. 'We bouwen een nieuw distributiecentrum, waardoor onze capaciteit verdubbelt. Daarnaast vervangen we ons te klein geworden kantoor door een nieuw gebouw.' Hoeveel Colruyt investeert, maakt het bedrijf niet bekend.

Voor Colruyt is de expansie in Frankrijk een manier om minder afhankelijk te worden van de verzadigde Belgische thuismarkt. 8,2 procent van zijn omzet komt intussen uit Frankrijk. De rest belandt in Belgische en Luxemburgse kassa's.

Colruyt Frankrijk groeit 9,3 procent

De omzet van de 85 Franse Colruyt-winkels bedroeg vorig boekjaar 490 miljoen euro. Dat boekjaar duurde uitzonderlijk 15 maanden tijd. Op vergelijkbare basis groeide de omzet van de Franse winkels 9,3 procent.

Waarnemers zijn vaak kritisch over de Franse winkels. Deze week nog vroegen de beursanalisten van Morgan Stanley zich af of Colruyt in Frankrijk winst kan maken. De Belgische groep heeft veel te weinig winkels om een vuist te maken tegen grote spelers als Carrefour, E.Leclerc en Intermarché, klinkt het.

Door zijn kleine schaal kan Colruyt zijn Franse klanten de allerlaagste prijs niet beloven. Die laagsteprijsgarantie is in België de succesformule van Colruyt. In enkele decennia tijd werd Colruyt er marktleider mee.

Permanente prijzenoorlog

De Franse Colruyt-winkels lijken op de Belgische vestigingen.

'We bieden inderdaad niet in alle gevallen de laagste prijs aan in Frankrijk, maar vaak doen we dat wel', zegt Hofman. 'In ieder geval verzekeren we dat we altijd aantrekkelijk geprijsd zijn tegenover de concurrentie. Maar we doen niet mee aan de permanente prijzenoorlog die er al jaren is in Frankrijk.'

Netto maken de winkels geen winst, erkent Hofman. Het is ook niet duidelijk wanneer dat wel zo zal zijn. 'Maar sinds twee jaar zijn ze wel positief wat ebitda (brutobedrijfswinst, red.) betreft. De winkels betalen zich dus terug. Dat er netto geen winst is, zien we als een investering.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect