Colruyt pikt klanten weg bij concurrentie

Colruyt verhoogt zijn dividend. ©tine schoemaker/ID

Het marktaandeel van de supermarktgroep Colruyt is vorig jaar opnieuw gestegen. In het lopende boekjaar neemt de concurrentie toe.

Van al het geld dat de Belgen uitgaven in supermarkten, spendeerden ze in de twaalf maanden voor 31 maart 32,2 procent bij de supermarkten van de Colruyt-groep . Een jaar eerder ging het nog om 31,8 procent.

Het beursgenoteerde bedrijf verhoogt zijn dividend van bruto 1,22 euro naar 1,31 euro. Het betaalt dat met de bonus die in voorgaande jaren naar de grootaandeelhouders Korys en Sofina ging. Die stabiliteitsvergoeding ligt al jaren onder vuur bij kleine beleggers die al lang - sommigen decennia - Colruyt-aandelen hebben, want zij krijgen de bonus niet. Nu schaft Colruyt de bonus af.

Franse winkels

Qua winst presteerde Colruyt zoals de analisten hadden verwacht. De omzet ligt hoger, want het boekjaar van de Franse winkels werd met een kwartaal verlengd om het net als dat van de Belgische activiteiten in maart te laten eindigen.

Als u de grafiek niet kunt zien, klik dan hier.

Volgens Colruyt was 2018 een jaar met minder concurrentie dan 2017. Het huidige boekjaar is uitdagender. 'Colruyt Group verwacht in boekjaar 2019/20 een sterkere prijs- en promodruk in een uitdagende Belgische retailmarkt. De groep verwacht op korte termijn geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België en Frankrijk', staat in een persbericht.

De Nederlandse keten Jumbo kondigde haar komst naar België aan. Dit jaar nog moeten de eerste winkels volgens plan openen.

Ook Albert Heijn breidt uit. De keten viel in de afgelopen maanden op met enkele grote kortingsacties.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect