Colruyts zien half miljard euro verdampen op beurs

Colruyt verloor vorig jaar klanten aan zijn concurrenten. ©Photo News

De Colruyts zagen woensdag honderden miljoenen euro's familiekapitaal verdampen op de beurs. Het aandeel werd afgestraft voor een slecht jaarrapport. De gouden jaren lijken voorbij door de groeiende concurrentie.

Colruyt ging woensdag 11,4 procent onderuit. Daardoor verdampte in een dag ruim 800 miljoen euro beurswaarde. Daarvan komt een kleine 500 miljoen van de familie Colruyt zelf, die iets meer dan de helft van het beursgenoteerde bedrijf in handen heeft.

Colruyt werd afgestraft voor de jaarprestaties die het dinsdagavond voorstelde. Het bedrijf kon zijn winstmarges stabiel houden, maar dat lukte alleen door een eenmalige meevaller van 31 miljoen euro. Bovendien voorspelt het voor dit jaar minder winst dan vorig jaar.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de fitnessketen JIMS en de fietsketen Bike Republic een meerwaarde voor Colruyt zijn.
Hans D'Haese
Analist ING

Ook betekende corona het einde van de jarenlange marktaandeelgroei van Colruyt. Het gezamenlijke marktaandeel van Colruyt, OKay en Spar daalde van 32,1 naar 31,3 procent. Colruyt boekte meer omzet, maar verloor wel klanten.

Spontaan

Die winkelen sinds corona meer in de buurt van hun huis. Colruyt heeft veel buurtwinkels, maar concurrenten als Carrefour en Delhaize hebben er nog meer. Dat fenomeen is er ook in andere landen, zeggen de analisten van het beurshuis Jefferies. De Amerikaanse grote supermarkten en het Portugese Pingo Doce kunnen ervan meespreken.

Er was jarenlang weinig concurrentie in de Belgische supermarktwereld. Daar profiteerde Colruyt van. Die tijd is voorbij.
Hans D'Haese
Analist ING

Colruyts financieel directeur Stefaan Vandamme zegt ontevreden te zijn met het marktaandeelverlies, maar zorgen maakt het bedrijf zich volgens hem niet. Is er reden tot bezorgdheid? Komen de klanten spontaan terug alscorona voorbij is? 'Koffiedik kijken', zegt Colruyt.

Veel klanten zullen terugkeren, maar sommigen blijven plakken in de AD Delhaize of de Carrefour Market, zegt ING-analist Hans D'Haese. 'Veel klanten zijn door corona ook online beginnen te shoppen. Wat dat betreft, hebben Delhaize en Carrefour een streepje voor, met hun thuisleveringen. Ook die klanten komen misschien niet meer terug.'

Structurele veranderingen

De gouden jaren van Colruyt lijken voorbij. Het aandeel noteert al jaren met een premie (duurder) ten opzichte van zijn concurrenten. 'De aandeelhouders moeten ervoor beducht zijn dat die premie structureel kleiner wordt', zegt D'Haese. Lees: de koers relatief daalt.

De winstmarges van Colruyt zullen volgens zijn prognose voor langere tijd onder druk staan. Omdat covid littekens achterlaat, maar ook omdat de markt structureel verandert.

De aandeelhouders moeten ervoor beducht zijn dat de hogere koers van Colruyt tegenover die van de sectorgenoten kleiner wordt.
Hans D'Haese
Analist ING

'Er was jarenlang weinig concurrentie in de Belgische supermarktwereld. Daar profiteerde Colruyt van. Die tijd is voorbij.'

In het voorbije decennium kwam Lidl opzetten. Het opende tientallen nieuwe winkels en mikt met zijn lage prijzen op de Colruyt-klanten. Ook Albert Heijn is een te duchten concurrent geworden. Jarenlang was Colruyt met stip de goedkoopste in alle prijsvergelijkingen van de consumentenorganisatie Test-Aankoop. Maar intussen schuurt Albert Heijn erg dicht tegen Colruyt aan. Sinds vorig jaar verlaagt Colruyt in heel Vlaanderen zijn prijzen als de Nederlandse keten een product goedkoper aanbiedt. Dat gebeurde vroeger alleen in de Colruyts die vlak bij een Albert Heijn lagen.

'De concurrentie zal alleen maar toenemen', zegt D'Haese. 'Jumbo is nog klein, maar heeft uitbreidingsplannen. Ook de Russische goedkope keten Mere kondigde haar komst naar België aan.'

In al dat geweld houdt de Colruyt-directie zich kranig, oordeelt D'Haese. 'Het bedrijf wordt nog altijd strak geleid. Ik heb weinig kritiek. Behalve als het gaat over de diversificatie. Spreiding is goed, maar de focus moet blijven. Ik ben er nog niet van overtuigd dat de fitnessketen JIMS en de fietsketen Bike Republic een meerwaarde voor Colruyt zijn. Die slorpen kostbare aandacht en investeringen op. Ik zou liever hebben dat Colruyt focust op zijn kern, en pakweg nieuwe Bio-Planets opent.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud