Advertentie

Concurrenten dwarsbomen komst Sligro in Antwerpen

Een Sligro-supermarkt in Nederland. ©Tim Dirven

De Nederlandse horecagroothandel Sligro wil in Antwerpen een winkel bouwen, maar concurrenten houden het project tegen. De sector vreest een prijzenslag.

In België actieve leveranciers van benodigdheden voor horecazaken doen er alles aan om de komst van hun Nederlandse concurrent Sligro  te verhinderen. Minstens drie bedrijven hebben bezwaarschriften ingediend tegen een Sligro-winkelpunt dat normaal gezien rond deze tijd de deuren zou openen in het noorden van Antwerpen. Door het protest zijn de bouwwerken uitgesteld en zal de winkel ten vroegste in 2018 de deuren openen.

Sligro-topman Koen Slippens ©© Dijkstra b.v.

De Sligro-winkel zou zo’n honderd jobs creëren. ‘Vijftig in de groothandel en nog eens vijftig in het bijbehorende magazijn’, zegt Sligro-CEO Koen Slippens. Vanuit Antwerpen wil Sligro zijn Belgische klanten bevoorraden. Die zijn nu al goed voor 30 miljoen euro omzet per jaar, maar ze worden beleverd vanuit Tilburg.

Het is niet duidelijk wie de bezwaarschriften tegen het Antwerpse verkooppunt indiende, maar in de sector circuleren de namen van de Duitse keten Metro en van Solucious, een onderdeel van Colruyt Group. Gevraagd of zij inderdaad bezwaarschriften indienden, klinkt het: ‘Geen commentaar.’

Of wij bezwaarschriften indienden tegen Sligro? Geen commentaar.
Julie Stordiau
Metro-woordvoerder

Concurrenten vrezen klantenverlies en maken het Sligro daarom moeilijk. De Nederlanders zijn geen prijsvechters, maar bieden wel erg competitieve prijzen aan. De keten kan goedkoop inkopen, doordat ze in Nederland met een omzet van 2,8 miljard euro marktleider is.

Bovendien weet Sligro klanten aan zich te binden door cursussen aan te bieden over onder andere personeelsbeleid en over hoe je menu’s moet samenstellen. ‘In de sector heerst veel zenuwachtigheid’, zegt Gert Laureijssen, de voorzitter van de groothandelsfederatie Foodservice Alliance. ‘Grotendeels terecht, want Sligro zal de sector veranderen.’

De komst zou kleine en middelgrote bedrijven nog meer onder druk zetten. Verwacht wordt dat in de komende jaren door de verhoogde concurrentie heel wat overnames zullen plaatsvinden en dat Sligro een van de hoofdrolspelers zal zijn.

Kansen zijn er genoegd. Er zijn meer dan 400 groothandels actief. De veelal kleine en middelgrote familiale bedrijven verkopen volgens Foodservice Alliance elk jaar voor 6,7 miljard euro voeding. De topspelers zijn Metro, Solucious en Bidvest, maar zij controleren elk slechts enkele procenten van de markt. ‘Heel wat groothandels zijn ingedommeld en zullen ingrijpend moeten veranderen, al hebben veel ondernemers dat nog niet door’, zegt Laureijssen.

De Antwerpse klachten zullen daar niets aan veranderen. Door de overname van het Belgische Java een jaar geleden is Sligro nu al een topvijfspeler. Bovendien is het momenteel bezig met de overname met de groothandel ISPC, dat winkels heeft in Gent en Luik. Daar zullen de eerste Belgische Sligro’s openen, en niet zoals gepland in Antwerpen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud