reportage

'De bananen in mijn Albert Heijn zijn te geel'

Ahold Delhaize is het eerste in Brussel genoteerde bedrijf dat zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering houdt. ©ANP

Ahold Delhaize beet woensdag de spits af van het jaarvergaderingenseizoen. De vergadering van het moederbedrijf van Delhaize, Albert Heijn en Bol.com verliep erg geanimeerd.

'Hallo, ik ben een voormalig bananenhandelaar. We zagen zonet in uw bedrijfspresentatie tomaten en aubergines, maar geen bananen. Jullie zijn eind vorig jaar van merk gewisseld. In de jaren 70 had Albert Heijn Chiquita, dan Dole en dat ging enkele jaren goed. Eind vorige eeuw werd het weer Chiquita, maar sinds kort verkopen jullie merkloze bananen. In mijn supermarkt in Haren - in Groningen - liggen heel veel van die bananen, en ze zijn heel geel. Dat wil zeggen dat de klanten ze laten liggen. Dit gaat ten koste van omzet en winstgevendheid. Hoe lang gaat u nog met bananen experimenteren?'

Bananen liggen me nauw aan het hart.
Frans Muller
CEO Ahold Delhaize

Dit was maar een van de geanimeerde interventies van aandeelhouders op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van de supermarktgroep Ahold Delhaize in het Muziekgebouw van Amsterdam. Het moederbedrijf van Delhaize en Bol.com was woensdag het eerste op de beurs van Brussel genoteerde bedrijf dat zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering organiseerde.

Hand geven

Het was de vuurdoop van Frans Muller, die sinds afgelopen zomer CEO is. Hij kon zijn aandeelhouders mooie prestaties voorleggen. De omzet steeg vorig jaar bij constante wisselkoersen met 2,5 procent naar 62,8 miljard euro. De operationele winstmarge steeg van 3,9 naar 4,1 procent.

Toch kreeg Muller de volle laag van een aandeelhouder. 'Van uw voorganger Dick Boer kreeg ik voor aanvang altijd een hand en van u niet. Wat zegt dat over hospitality (gastvrijheid, red.)?'

Drie vragen aan Frans Muller, CEO Ahold Delhaize

1. Uw aandeelhouders maken zich zorgen over de expansie van Lidl in de VS. En Amazon verlaagt de prijzen van Whole Foods. Bent u bezorgd?

Frans Muller: 'We zijn heel tevreden met hoe Ahold Delhaize in de VS gereageerd heeft op de komst van Lidl. Onze Amerikaanse teams zijn goed geholpen door onze Europese teams, die Lidl al kennen. We gaan uit van onze eigen kracht als het gaat om concurrenten als Amazon. In de VS groeien we in alle markten. Maar we blijven investeren in onder andere digitalisering. Voor elke tomaat die Lidl sinds kort aan de Amerikanen verkoopt, zullen we terugvechten.'

2. In België werd Albert Heijn op de vingers getikt omdat het producten met verlies verkocht. Stopt u nu met scherpe acties à la 1+2 gratis?

Muller: 'Er zijn geen producten met verlies verkocht, met één uitzondering door een menselijke fout. Scherpe promoties zitten in het DNA van Albert Heijn en we zullen er mee doorgaan. Maar we respecteren uiteraard de wettelijke regels.'

3. In Roemenië nam u onlangs een concurrent over. Volgen er nog overnames in Europa?

Muller: 'In Europa willen we groeien met de winkels die we al hebben. Maar ook overnames zijn - net als in de VS - een optie. In eerste instantie in landen waar we nu al zitten: Roemenië, Griekenland, Servië, Tsjechië... Daar leveren overnames dankzij synergie het snelste geld op. Maar we kijken ook naar adjacent markets, regio's vlak bij regio's waar we al zitten.'

 

 

Andere aandeelhouders reageerden met hoongelach, en even later stapte een dame naar de microfoon om haar collega-aandeelhouder op de vingers te tikken.

'Het is niet correct om meneer Muller zo te vergelijken met zijn voorganger. Iedereen heeft zijn eigen invloed en ambiance. Dat moeten we respecteren. En de directieleden stonden er allemaal hoor, boven.' Een verwijzing naar de koffiereceptie waarop aandeelhouders voor de vergadering al konden praten met de directie en de bestuurders.

Stoppen met roken

Muller en de voltallige directie en raad van bestuur - met onder andere Proximus-CEO Dominique Leroy en de Belgische vicevoorzitter Jacques de Vaucleroy (ex-AXA) - kregen heel wat tips van aandeelhouders. 'U kunt de gezondheidskosten van Nederland naar beneden halen. Help uw personeel te stoppen met roken. Dat kost maar 100 euro per persoon. En maak in de winkels alleen nog reclame voor Heineken zonder alcohol.'

Aan het einde werden de discussies fundamenteler. Een vrouw die het pensioenfonds ABP vertegenwoordigde, toonde zich ongelukkig over de nieuwe manier waarop de bonussen van de directie berekend worden. 'We betreuren dat hierover op voorhand geen overleg is geweest, zoals vroeger de gewoonte was.'

AB InBev

Ze was kritisch over de groep bedrijven waaraan Ahold Delhaize zijn verloningsbeleid spiegelt. De bierreus AB InBev vervangt vanaf dit jaar de Nederlandse dataleverancier Relx. 'AB InBev is vijf keer groter dan Ahold Delhaize en focust erg op opkomende markten. Dreigen bonussen niet op te lopen, nu AB InBev een referentie is?'

'AB InBev is een relevantere referentie', repliceerde Bill McEwan, de voorzitter van het verloningscomité. 'Het is net als wij een consumentenbedrijf, werkt globaal en het is Belgisch. We hebben AB InBev niet opgenomen om de lonen en bonussen te doen groeien.'

Help uw personeel te stoppen met roken. Dat kost maar 100 euro per persoon.
Aandeelhouder Ahold Delhaize

Dat de winst per aandeel een belangrijkere factor wordt bij de verloning, was ABP ook een doorn in het oog. Want die stijgt als het bedrijf aandelen inkoopt en vernietigt. 'Stimuleert dat een beleid dat goed is voor de lange termijn?' McEwan antwoordde dat 'aandelen die onverwacht ingekocht worden' weggefilterd zouden worden bij het berekenen van de bonussen.

ABP hekelde ook dat duurzaamheid minder belangrijk wordt bij de berekening van de verloning, wat Ahold Delhaize betwistte. 'Dit kunnen we niet goedkeuren', zei de vertegenwoordiger van ABP.

Het protest leverde weinig op. Het nieuwe bonussenbeleid werd met ruim 92 procent van de stemmen goedgekeurd.

CEO Muller kwam overigens terug op de bananen uit de Albert Heijn van Haren. 'Bananen liggen mij nauw aan het hart. Ze bevatten veel kalium en zijn belangrijk voor ons prijsimago. We verkopen nog steeds Chiquita, maar ook merkloze en biobananen - vijf stuks voor 2 euro en 9 cent. Maar we zullen kijken wat er in uw winkel in Haren aan de hand is.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect