Delhaize America in niemandsland van de middenklasser

(foto: Bloomberg) ©Bloomberg

Sinds de Belgische ‘leeuw’ in 1974 via Food Town in de VS neerstreek, is Delhaize de facto een Amerikaanse supermarktketen met hoofdkantoor in Anderlecht. En is het na een euforische expansie sinds de vroege jaren 90 voor Anderlecht tobben hoe Food Lion duurzaam rendabel kan worden.

Na een tactische blunder van formaat is Delhaize America steeds meer het noorden én de prijsbewuste Amerikaan kwijt. In het vierde kwartaal probeerde Food Lion de marges te vrijwaren met prijsverhogingen. Het gevolg liet zich raden in het door de crisis getroffen Amerikaanse zuiden: de klant stemde met de voeten en bleef weg.

Delhaize America gooide begin dit jaar het roer om en probeert met prijsinvesteringen - retailjargon voor prijsverlagingen - de klant terug te halen. Met drastisch effect op de rendabiliteit: Delhaize waarschuwde in mei dat de bedrijfswinst over 2012 15 à 20 procent zal dalen.

Analisten denken dat in de VS - twee derde van de groepsomzet - de marge vorig kwartaal tot 3,2 procent zakte, het laagste peil in een decennium. Voor heel de groep zou de recurrente bedrijfswinst over het tweede kwartaal 18 procent zakken, tot 172 miljoen euro. De eigenlijke resultaten kwamen iets beter dan gevreesd uit.

Delhaize slaagt er maar niet in te bewijzen dat het overeind kan blijven in de ongenadige Amerikaanse retailmarkt. Over het tweede kwartaal zakten de vergelijkbare verkopen in de VS 0,6 procent. Sinds begin 2010 kon Delhaize America twee luttele kwartalen groei boeken. En zelfs dan was die groei lager dan de Amerikaanse voedingsinflatie (zie grafiek).

Delhaize probeert het tij te keren met opgefriste winkels en de harddiscounter Bottom Dollar. ‘Dollar stores’ groeiden de voorbije jaren in het zog van marktleider Dollar General als kool in de VS. Hun formule slaat aan bij de onderklasse die van het ene naar het andere loonbriefje leeft: in kleine winkels kopen ze alle basisbenodigdheden tegen bodemprijzen.

Tegelijk loopt de gegoede stadsburger naar Whole Foods Market, de yuppiesupermarkt die al jaren verbaast met een omzetgroei van 8 à 9 procent.

‘Amerikanen shoppen nog voor hun voeding, alleen niet meer bij de supermarkten’, merkte The Wall Street Journal op. Door de concurrentie zakte het aandeel van klassieke supermarkten in de kruideniersverkopen volgens UBS tot 51 procent, van 66 procent in 2000. Winn-Dixie en Supervalu zijn al platgewalst tussen de dollar stores en Whole Foods. Delhaize America moet snel een antwoord bieden op de ‘middenklassevloek’ wil het niet dezelfde weg op gaan.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud