Advertentie
Advertentie

Delhaize boekt weer groei in België

©Bloomberg

CEO Frans Muller spreekt van een 'eerste stap' om de supermarktketen op de thuismarkt weer duurzaam te laten groeien.

Delhaize lijkt druppelsgewijs de klant weer terug te winnen. In België stegen de verkopen, gezuiverd voor winkelopeningen of -sluitingen, in het derde kwartaal met 1,7 procent. Dat is de eerste groei sinds begin vorig jaar.

Toen kondigde CEO Frans Muller een zwaar herstructureringsplan aan, waarop het personeel in staking ging en de keten maandenlang met sociale onrust en toeleveringsproblemen kampte. Klanten stemden met de voeten en bleven weg: in het derde kwartaal van 2014 tuimelde de omzet jaar op jaar zelfs 5 procent.

©Tijd Multimedia

Dat betekent dus ook dat het afgelopen kwartaal relatief gemakkelijk was om weer met groei aan te knopen. Muller maakt zich ook geen begoochelingen: 'De omzettoename is slechts de eerste stap naar duurzame groei', klinkt het in de toelichting bij de kwartaalresultaten.

We boeken vooruitgang en zijn op schema om de transactie met Ahold halverwege 2016 af te ronden
Frans Muller
CEO Delhaize

De kwartaalresultaten staan sowieso in de schaduw van de fusie die Delhaize voorbereidt met de Nederlandse branchegenoot Ahold. 'We boeken vooruitgang en zijn op schema om de transactie halverwege 2016 af te ronden', zegt de CEO daaromtrent.

De resultaten van Delhaize komen pal op de analistenverwachtingen uit. De groepsomzet stijgt 14,5 procent naar 6,14 miljard euro. Een groei die vertekend wordt door de sterke dollar, aangezien Delhaize via de ketens Food Lion en Hannaford twee derde van de verkopen in de Verenigde Staten realiseert. Gezuiverd voor wisselkoerseffecten steeg de omzet 2,3 procent.

De recurrente bedrijfswinst kwam uit op 218 miljoen euro. Dat is een stijging met 12,5 procent of - eens te meer gezuiverd voor de sterke dollar - een afname met 2 procent. De winstmarge kwam uit op 3,5 procent. Dat is vooral te danken aan de winstmarge van respectievelijk 4,2 en 4,5 procent in de Verenigde Staten en Zuidoost-Europa, in België bleef de marge door de vele acties om de klant terug te winnen op een flinterdunne 1,4 procent.

De nettowinst ging 8 procent hoger naar 118 miljoen euro of 1,15 euro per aandeel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud