Delhaize houdt grote schoonmaak in VS

Food Lion. (Foto: RV)

De retailer Delhaize houdt een stoelendans in de Verenigde Staten in een poging de verkoop in de supermarkten te verbeteren. Delhaize America vult zes sleutelfuncties opnieuw in. De CEO aan de top van Food Lion moet wijken

Delhaize schuift met zes topfuncties in de Verenigde Staten in een ultieme poging om de supermarktketen er weer op de rails te krijgen. Sinds Delhaize meer dan een jaar geleden zijn prijzen opkrikte in de supermarkten van Food Lion, haakt de Amerikaanse consument af. Zelfs al probeerde Delhaize dat euvel intussen recht te zetten door uit te pakken met kortingen, door winkels te sluiten en door zijn merkenbeleid te herzien. Maar niets helpt nog. Delhaize heeft zijn reputatie in de VS om zeep geholpen.

‘Dat dit nu dé oplossing is voor Delhaize, gelooft natuurlijk niemand. Maar er moest iets gebeuren en dus ben ik niet verrast dat Delhaize kiest voor een reeks mensen te vervangen. Een klein schokeffect dat een nieuwe impuls kan geven’, stelt Patrick Roquas, analist van Rabobank.

Delhaize zet concreet Cathy Green Burns, de topvrouw van Food Lion, met 1.200 supermarkten zijn grootste winkelketen in de VS, aan de kant. Green Burns, jarenlang het gezicht van Food Lion, ook in de tv-reclame van de supermarkt!, wordt vervangen door Beth Newlands Campbell, tot voor kort verantwoordelijk voor Hannaford, het tweede uithangbord van Delhaize in de VS. Ze krijgt ook Harveys, een derde winkelketen, onder haar hoede.

Human resources-verantwoordelijke Brad Wise komt aan het hoofd van Hannaford en Sweetbay. De topman van de winkelketen Sweetbay wordt op zijn beurt belast met de logistiek van Delhaize America, dat alle Amerikaanse activiteiten omvat.

Greg Amoroso wordt de nieuwe CEO van Delhaize America en David Criscione wordt Chief Strategy & Development.

De zes nieuwe mensen vormen de nieuwe entourage van Delhaize America’s CEO Roland Smith. De vroegere topman van de fastfoodketen Wendy’s vervoegde midden oktober de rangen van Delhaize. Nu, twee maanden later, schaart hij zijn mensen om zich heen. ‘Hij heeft zijn oefening gemaakt’, zegt Steven Vandenbroeke, woordvoerder van Delhaize. ‘Het huidige team is beter geschikt nu om de challenges aan te gaan.’

Alarmbel

En welke challenges. Volgens de jongste cijfers scoort Delhaize in de VS minder goed dan in België, terwijl de VS wel de grootste markt zijn voor de supermarktketen. In de eerste negen maanden van dit jaar daalde de omzet per winkel nog met 0,9 procent in de VS, terwijl dat percentage in België 0,6 procent steeg.

Delhaize sloot 126 supermarkten van Food Lion, in een poging zijn resultaten te verbeteren. Ook ‘herpositioneerde’ het honderden winkels, in de hoop opnieuw klanten aan te trekken. Maar volgens de jongste cijfers dikte de omzet hoogstens met 1,6 procent aan bij de winkels die in een nieuw kleedje werden gestoken. Bij sommigen daalden de opbrengsten zelfs nog.

Bij de zakenbank Morgan Stanley gaan de analisten er vanuit dat de operationele winstmarge van de Amerikaanse Delhaize-winkels zal zakken tot 2,8 procent. Eind 2011 afficheerde Delhaize hier nog 4,8 procent. Ter vergelijking: in België zou dat maar tot 3,5 procent moeten afzwakken. maar de hoge kosten voor het verbeteren van de merken en ook de rode cijfers van Bottom Dollar wegen zwaar op de rendabiliteit in de VS.

De analisten stellen dat Delhaize nog verder zal moeten consolideren in de VS en dat Bottom Dollar, de discount-winkelketen van de groep, nog een tijdje met verliezen zit opgescheept. ‘Delhaize zal dus nog meer in zijn kosten moeten snijden en nog meer zijn concepten moeten aanpassen. Ik denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit, die veel beter kan’, stelt Roquas.

Bizar is dat Delhaize het niet nodig vond de managementwissels openbaar te maken en dus ook geen persbericht uitstuurde. De supermarktketen besliste vorige week donderdag al over de stoelendans, maar pas maandag raakte het nieuws in België bekend. ‘Het zijn geen functies op het niveau van het directiecomité, maar op een lager niveau. Vandaar’, verklaarde woordvoerder Vandenbroeke.

Alhoewel. In de VS regent het intussen reacties. Een belegger stelde lakoniek op een krantenblog: ‘This is no big deal. Just rearraging the deck chairs on the Titanic.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud