Delhaize lanceert nieuw winkelconcept

De nieuwe Delhaizes krijgen een open beenhouwerij, waar de klanten bestellingen kunnen plaatsen ©rv

Delhaize heeft vandaag in zijn winkels in Wezembeek-Oppem en Eigenbrakel een nieuw winkelconcept gelanceerd. De aanpassingen, onder het motto 'goed kopen, goed eten', moeten zowel meer budgetgevoelige klanten aantrekken als de kwaliteit van de Delhaize-producten benadrukken.

'We hebben de afgelopen maanden intensief overlegd met zowel onze eigen medewerkers als onze klanten, daaruit is dit nieuwe concept onstaan', aldus Françoise Burlet, hoofd strategie bij Delhaize.

De 'nieuwe generatie supermarkten', zoals Delhaize zijn project doopte, wordt dit jaar uitgerold in vier supermarkten. Wezembeek-Oppem en Eigenbrakel zijn de eerste, de andere twee wil de keten wegens 'de concurrentie' nog niet bekendmaken. Als de vernieuwingen positief geëvalueerd worden, rolt Delhaize het concept uit over al zijn winkels, zowel de geïntegreerde als de vestigingen in franchise. 'In een tempo van 40 à 50 winkels per jaar', aldus Burlet.

Albert Heijn

Hoewel Delhaize spreekt van 'een evolutie, geen revolutie' zijn de aanpassingen in de winkel ingrijpend. De rayons zijn veel breder en de nadruk ligt meer dan ooit op de verse afdelingen. Groenten en fruit liggen hoofdzakelijk in bulk, wat samen met de papieren zakken een 'marktgevoel' moet oproepen bij de klanten. De beenhouwerij heeft een open toog, waar klanten aangepaste porties kunnen vragen of bestellingen doen. Iets wat opvallend sterk lijkt op het concept van concurrent Colruyt.

Ook de promostrategie doet denken aan die van een collega. 'Minder acties, maar sterkere acties', vat Burlet het samen. De promo's staan gegroepeerd in opvallende rekken centraal in de gangen. Net zoals de Bonus-acties bij concurrent Albert Heijn dus.

'Het is mogelijk dat sommige zaken overeenkomen, maar we hebben niet naar de concurrentie gekeken. Deze aanpassingen zijn het gevolg van ons eigen onderzoek', aldus Burlet.

Glutenvrij

Nog opvallend is het grote allergie-assortiment. Zo telt de winkel een hele rayon met producten zonder gluten, zonder suiker en producten om te vermageren. De wijnen zijn dan weer met wat minder. 'We hebben nog steeds een groot wijnassortiment, maar het was wat te veel geworden. De klant kon er niet goed meer aan uit.' Over de hele winkel is het assortiment 'lichtjes gedaald'.

Aan de kassa ten slotte ligt de nadruk op selfscan. De winkel telt nog zeven 'traditionele' kassa's, maar het merendeel zijn individuele betaalsystemen. Klanten kunnen zowel hun producten inscannen tijdens het winkelen met behulp van een draadloze scanner of ze kunnen hun producten aan het einde van de boodschappenrit scannen aan een kassa. Betalen doet de klant in beide gevallen 'zelfstandig'. 'Niet om personeel uit te sparen, maar om klanten de kans te geven tijd te winnen', benadrukt Burlet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud