Delhaize verrast met omzetgroei in België

Delhaize-CEO Pierre-Olivier Beckers (foto: Reuters)

Delhaize zag bij een scherpe prijzenslag de bedrijfswinst over het tweede kwartaal minder dan gevreesd afbrokkelen, mede dankzij een verrassende omzetgroei in België. Toch zegt de supermarktketen dat de winstdaling over heel 2012 aan de onderkant van de eerder aangegeven vork van 15 à 20 procent zal uitkomen.

De omzet van Delhaize ging over het tweede kwartaal 11,5 procent hoger naar net geen 5,7 miljard euro, in lijn met de analistenprognoses. Die stijging is vooral te danken aan de duurdere dollar. Die krikt de verkopen bij de Amerikaanse supermarktketens Food Lion, Hannaford en Sweetbay - goed voor twee derde van de groepsomzet - omgerekend naar euro op. Bij ongewijzigde wisselkoersen steeg de omzet 4 procent, dankzij de overname van de Servische keten Delta Maxi.

Op de twee thuismarkten - de VS en België - presteerde Delhaize iets beter dan verhoopt. Bij gelijkblijvende winkeloppervlakte - dus zonder impact van winkelsluitingen en -openingen - vielen de verkopen in de Verenigde Staten, waar de retailmarkt al jaren bikkelhard is, met 0,6 procent terug. Dat is beter dan de krimp van 1 procent waar analisten voor vreesden.

België

Maar opmerkelijk was vooral België, goed voor ruim een vijfde van de groepsomzet. Hier krikte Delhaize de vergelijkbare omzet met 1,1 procent op, terwijl analisten op een krimp van 0,6 procent rekenden. Het is meteen de eerste groei sinds het vierde kwartaal van 2010 (zie grafiek onderaan). 'In België is de vergelijkbare omzetgroei bemoedigend', zegt CEO Pierre-Olivier Beckers. Maar toch blijft in België 'de concurrentie intens en gericht op de prijzen'.

Zowel in de VS als in België kampt Delhaize met een moeilijke marktomgeving door de economische crisis. En moet Delhaize stevig in de prijzen knippen om de klanten aan boord te houden. Dat weegt op de winstmarges: in de VS brokkelde de winstmarge met een vol procentpunt af van 4,3 naar 3,3 procent, het laagste peil in minstens een decennium. 

Ook in België ging er een procentpunt van de marge af en hield de supermarktketen op elke 100 euro verkopen nog 3,8 euro courante bedrijfswinst over, tegenover 4,8 euro in het tweede kwartaal van 2011.

Maar in beide gevallen was de impact van de prijsverlagingen net iets minder zwaar dan analisten vreesden. Daardoor zakte de recurrente bedrijfswinst bij stabiele wisselkoersen 18 procent tot 184 miljoen euro. Dat is beter dan de 172 miljoen euro waar analisten op rekenden.

Ook de daling van de groepswinst was minder fors dan gevreesd met minus een kwart tot 87 miljoen euro of 86 cent per aandeel. Hier zetten analisten zich schrap voor een daling met een derde.

2012

Voor heel 2012 blijft Delhaize waarschuwen voor een 'uitdagend marktklimaat'. CEO Pierre-Olivier Beckers waarschuwde in mei al dat de courante bedrijfswinst over heel 2012 15 à 20 procent lager zal uitkomen, als gevolg van de scherpe prijzenpolitiek. Nu heet het dat het resultaat aan de onderkant van die vork zal uitkomen. Dat is echter geen verrassing: analisten gingen er sowieso al van uit dat de bedrijfswinst over 2012 rond de 20 procent lager zou uitkomen.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud