Delhaize wil verkoop boosten met vollere rekken

Delhaize had de laatste jaren geregeld te kampen met lege rekken. ©Ahold Delhaize

Het personeel van de Delhaize-winkels gaat anders werken. Beter georganiseerde winkels moeten meer klanten lokken, en meer winst opleveren.

Sinds enkele weken werkt het personeel van 15 Delhaize-supermarkten op een andere manier. Volgend jaar wordt de nieuwe winkelorganisatie ingevoerd in de 105 andere grote Delhaize-supermarkten.

Het personeel weet niet wat zijn nieuwe taken inhouden.
Koen Depunder
Vakbond ACV

Het personeel wordt flexibeler ingezet en afdelingen worden hertekend. Vroeger had elke afdeling - zoals zuivel, droge voeding, cosmetica - zijn eigen chef, assistenten, bestellers, rekkenvullers, enzovoort.

Fruitsap bestellen

In de winkels met de nieuwe arbeidsorganisatie zijn er vijf departementen en twee teams: enerzijds mensen die de rekken vullen, achter de kassa zitten en klanten helpen en anderzijds mensen die in het oog houden of de rekken vol genoeg zijn, bestellingen plaatsen en vervallen producten weggooien.

Het is niet nodig dat elk rayon zijn eigen besteller heeft, luidt de redenering. Iemand die flessen fruitsap bestelt, kan ook koekjes bestellen.

Meer winst

De nieuwe winkelstructuur komt er bij de winkels die Delhaize zelf uitbaat. Die hebben het al jaren lastig. Ze kampen geregeld met lege rekken. Dat komt door een slecht werkend magazijn, maar ook door een gebrekkige organisatie op de winkelvloer. Met de nieuwe organisatie wil Delhaize zijn winkels beter op orde hebben.

Ahold Delhaize-topman Frans Muller wil de winst van Delhaize verhogen. ©Patrick Post

Daardoor moet de verkoop stijgen, en dus ook de winst. Al jaren zit de bedrijfswinstmarge van de keten onder 3 procent. Terwijl Frans Muller, de CEO van het moederbedrijf Ahold Delhaize , wil dat Delhaize in 2022 weer over 3 procent springt.

De eerste resultaten zijn volgens Delhaize goed. 'Op basis van de eerste evaluaties kunnen we nu al besluiten dat de doelstellingen van de aangepaste structuur zijn bereikt', zegt woordvoerder Roel Dekelver.

Moeizaam

De socialistische vakbond BBTK steunt de plannen, omdat de directie garanties heeft gegeven over de werkzekerheid en lonen. De liberale ACLVB en het christelijke ACV zetten hun handtekening niet onder het plan.

Op basis van de eerste evaluaties kunnen we nu al besluiten dat de doelstellingen zijn bereikt.
Roel Dekelver
Woordvoerder Delhaize

'Het personeel weet niet wat zijn nieuwe taken inhouden en er is te weinig opleiding', zegt ACV-vertegenwoordiger Koen Depunder. 'Bovendien evalueert Delhaize het nieuwe systeem zonder objectieve criteria.'

Vijf jaar geleden maakte Delhaize zijn winkelorganisatie al eens flexibeler. Dat ging heel moeizaam. Niet alle elementen van het toenmalige plan zijn doorgevoerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n