Advertentie

Delhaize wipt over analistenprognoses

©Photo News

Supermarktketen Delhaize zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 3,2 procent stijgen. De omzet in België daalde licht. Dat blijkt uit de tweedekwartaalcijfers die het bedrijf donderdagochtend publiceerde.

De omzet van de groep Delhaize  steeg in het tweede kwartaal naar 6,114 miljard euro, een groei van 3,2 procent. Daarmee doet Delhaize beter dan verwacht. Analisten verwachtten maar een omzetgroei van 0,9 procent. De bedrijfswinst lag met 223 miljoen euro in het tweede kwartaal 26 procent hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar (177 miljoen euro).

CEO Frans Muller reageert tevreden op de tweedekwartaalcijfers. 'Een opbrengstengroei van 3,2%, een toename van de onderliggende bedrijfswinst met 8,6% aan ongewijzigde wisselkoersen en de generatie van €308 miljoen aan vrije bedrijfskasstroom betekent een sterke prestatie voor Delhaize Groep in het tweede kwartaal van 2015', stelt hij in een persbericht. Een verwijzing naar de nakende overname door Ahold kon niet uitblijven. Muller stelt dat Delhaize 'ernaar uitkijkt om de activiteiten te combineren' zoals aangekondigd in juni. Pas in september komt Delhaize met een update over de integratieplannen met Ahold. Delhaize zette wel al 19 miljoen euro opzij voor consultancykosten om de overname voor te bereiden.

In België kan Delhaize voorlopig nog niet de vruchten plukken van de herstructurering die het vorig jaar doorvoerde, maar volgens de keten op schema zit. De omzet daalde in het eerste kwartaal met 0,6 procent; en in de eerste helft met 1,6 procent. Delhaize wijt dat onder meer aan hogere reclamekosten. Delhaize kon zijn marktaandeel in België wel verbeteren in vergelijking met eind 2014. 'We winnen klanten terug in België', zei CEO Frans Muller op een teleconferentie donderdagochtend. Volgens Muller hebben Delhaizes reclamecampagnes in België impact, maar zal dat pas in het derde kwartaal duidelijk worden. Delhaize verwacht ook dat de Belgische markt competitiever zal worden in het huidige kwartaal.

In de VS steeg de omzet van Delhaize met 2,5 procent. Zowel Food Lion als Hannaford zetten een groei neer. Daardoor lijken beide ketens voorlopig stand te houden tegen de toenemende concurrentie van Kroger en Wal-Mart, die opschuiven naar de markt van de kleinere supermarkten.

In Griekenland kende de keten Alfa Beta een groei, ondanks de economische crisis. In de laatste week van juni en de eerste twee weken van juli noteerde Delhaize een verhoogde verkoop omdat Grieken producten begonnen te hamsteren door de onzekerheid rond de grexit. De invoering van nieuwe besparingsmaatregelen, waaronder de stijging van de btw, kunnen de cijfers van Delhaize vanaf september dan weer negatief beïnvloeden. In de Balkan vallen de goede resultaten in Roemenië op. In Servië presteerde Delhaize stabiel. In de drie landen kon Delhaize zijn marktaandeel verhogen.

Delhaize is actief in zeven landen. Eind juni telde de supermarktketen in totaal 3445 winkels. In 2014 haalde Delhaize een omzet van 21,4 miljard euro en 89 miljoen euro nettowinst. Het stelt 150.000 mensen tewerk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud