Duitsers sluiten webshop Galeria Inno

Door de opkomst van de e-commerce lokken de winkels van Galeria Inno minder klanten. ©Photo News

Terwijl mensen steeds meer online shoppen, moet Galeria Inno het zonder webshop doen. Het bedrijf zit in woelig water nadat het afgelopen herfst werd overgenomen.

Eind deze maand gaat de webwinkel van Galeria Inno toe. Dat mailde de Belgische winkelketen maandag naar haar klanten. Deze soldenperiode geeft de keten alleen kortingen in haar winkels.

Het is een opvallende beslissing, want mensen kopen steeds vaker kleding via het internet. Daarom schakelen grote ketens net een versnelling hoger met hun webwinkel.

E-commercestrategie zonder webshop

We hebben de ambitie en de noodzaak voor een nieuwe webshop, maar we wachten op de strategie van onze nieuwe aandeelhouder.
Jok Junius
E-commercedirecteur Galeria Inno

Ook Inno vindt de beslissing eigenaardig, geeft de e-commercedirecteur Jok Junius aan. 'Het is ons Duitse moederbedrijf Galeria Kaufhof dat beslist heeft onze webwinkel stop te zetten.'

Vanaf februari is Inno weer baas over zijn e-commercestrategie. 'Maar voorlopig zonder webshop', zegt Junius. 'We hebben de ambitie en de noodzaak opnieuw een Belgische webwinkel te openen, maar we wachten op de e-commercestrategie van onze nieuwe aandeelhouder. Zolang die onduidelijk is, doen we lokaal geen grote investeringen.'

Daaruit blijkt dat Galeria Inno in woelig vaarwater is beland nadat het bedrijf in september werd overgenomen door het Oostenrijkse winkelbedrijf Signa. Signa fuseerde met HBC Europe. Dat bedrijf was de eingenaar van Inno, zijn Duitse tegenhanger Galeria Kaufhof en zijn Nederlandse evenknie Hudson's Bay.

Minder klanten in de winkels

-2%
Dalende omzet
In 2017 daalde de omzet van de 16 Galeria Inno-winkels met 2 procent naar 336 miljoen euro.

Signa en HBC Europe maakten een joint venture waarin Signa zowel qua aandeelhouderschap als qua directie de lakens uitdeelt. 'We weten nog niet of Karstadt (de belangrijkste keten van Signa, red.) voorstander is van een gecentraliseerde aanpak', zegt Junius.

De onzekerheid komt boven op de problemen die Galeria al heeft. In 2017 daalde de omzet van de 16 winkels met 2 procent naar 336 miljoen euro. De bedrijfswinst steeg met 36 procent naar 13,7 miljoen euro. Dat lijkt niet problematisch. Maar omdat door de opkomst van e-commerce en goedkope spelers minder mensen over de vloer komen, kunnen op lange termijn problemen ontstaan.

Inno verkopen

Galeria Inno

16 winkels met 1.370 werknemers

Omzet (2017): 336 miljoen euro

Bedrijfswinst: 13,7 miljoen euro

Nettowinst: 7,3 miljoen euro

De vraag rijst of de nieuwe Duitse eigenaar veel inspanningen wil doen voor zijn Belgische dochter. Die is qua grootte veel minder belangrijk dan de Nederlandse en de Duitse winkels, die verlies maken en vechten om te overleven. In de eerste helft van het boekjaar 2018 groeide het verlies van de Duitse keten Galeria Kaufhof volgens het magazine Wirtschaftswoche met 40 procent naar 30 miljoen euro.

De kans bestaat dat Signa zijn Belgische keten zal verkopen, zegt winkelexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) in De Standaard. 'Dat is niet aan de orde', zegt Inno-woordvoerder Martine Baetslé. 'Inno is een van de meest winstgevende delen van de groep. Door de moeilijkheden in de winkelsector daalt de omzet, maar door efficiënter te werken stijgt de winst.'

Of de webwinkel van Galeria Inno verlies maakte, is onduidelijk. 'Dat moet u aan Galeria Kaufhof vragen, aangezien het de webwinkel van Galeria Inno uitbaat', zegt Baetslé. Bij Galeria Kaufhof is niemand bereikbaar voor commentaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud