Eerste Belgisch LEGO-pretpark in Brussels shoppingcenter

Docks Bruxsel heeft lastige jaren achter de rug. ©BELGAIMAGE

In Docks Bruxsel opent over een jaar het eerste Belgische Lego-attractiepark. Daarmee hoopt het winkelcentrum de nodige extra klanten te lokken. Docks maakte vorig jaar verlies.

Er zijn vandaag Legoland-pretparken in Duitsland, Japan en de Verenigde Staten, maar nog niet in België. Daar komt verandering in, want volgende zomer opent de Britse pretparkenuitbater Merlin Groep een Legoland-park in Dockx Bruxsel, een shoppingcentrum in het noorden van de hoofdstad.

Merlin de pretparkuitbater

Voor de komst van Legoland gaat Docks Bruxsel in zee met de Britse pretparkenuitbater Merlin Entertainment. Docks zal alleen optreden als huisbaas en moet niet bijkomend investeren in het project. Merlin is de grootste uitbater van attracties in Europa en de op een na grootste ter wereld.

Het bedrijf baat 129 attracties uit, waaronder het London Eye, Sea Life, Madame Tussauds en tien Legoland-parken. Daarnaast heeft het ook 21 hotels en 6 vakantiedorpen. Merlin is actief in 24 landen op vier continenten. Het bedrijf verwelkomt elk jaar 67 miljoen bezoekers. Het boekte in 2019 1,7 miljard pond (bijna 2 miljard euro) omzet.

Het gaat om een binnenvariant van het klassieke attractiepark. Het krijgt onderdak in een winkelpand van 3.100 meter, waarin ruim een jaar geleden nog een MediaMarkt-elektrowinkel huisde. Daar rollercoasters en wildwaterbanen installeren is onmogelijk. 'Maar er zal wel een treintje door rijden. Daarnaast komen er videogames, 4D-cinema-attracties, games en virtualreality-ervaringen', zegt Peter Todd, de CEO van Portus Retail, dat mede-eigenaar is van Docks Bruxsel. 'Het indoorpark dat Merlin speciaal voor Docks ontwikkelt, wil het later ook elders in de wereld lanceren. Anders dan klassieke pretparken kan het heel het jaar door open zijn. Ook bij slecht weer.'

Jurken en Lego-blokken

Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde combinatie: de jurkjes van Zara, de broeken van H&M en de attracties van Lego. Maar volgens Todd is het de logica zelve. 'De tijd dat je een winkel kon openen en gewoon moest wachten op de klanten is voorbij. Je moet consumenten een reden geven om langs te komen. Mensen spenderen geld waar ze tijd spenderen. Dat wil zeggen: waar ze werken, wonen of hun vrije tijd doorbrengen. Daar wil Docks op inzetten. Op onze site zijn er kantoren (het hoofdkantoor van Danone België, red.), zijn er woningen in aanbouw en valt wat te beleven. Er is veel horeca, een cinema en binnenkort dus het Lego-park.'

Het Lego-park zal extra mensen aantrekken, maakt Todd zich sterk. 'Je kunt een hele dag bij ons doorbrengen: enkele uren in het Lego-park, iets eten, naar de cinema, wat shoppen. Het Lego-park maakt ons bereik alleen maar groter, want het trekt mensen aan in een straal van een autorit van twee uur. Dat wil zeggen: heel België. Vandaag trekken we vooral een publiek van Brusselaars, toeristen en mensen uit Vlaams-Brabant.'

Verlies

Docks kan de extra klanten gebruiken. Vorig jaar was de cashflow positief, maar boekte het bedrijf netto verlies. Er kwamen 24 procent minder bezoekers over de vloer. Het shoppingcentrum was vier maanden gesloten door de lockdowns. In de maanden waarin de winkels verplicht dicht waren, schold Docks de huur kwijt. Of Docks voor corona wel winst maakte, blijft een onbeantwoorde vraag. Het bedrijf geeft geen transparantie over zijn financiële situatie.

Verschillende winkels trokken weg uit Docks, waaronder JBC, River Woods, Mano, Liu Jo, Terre Bleue, Michael Kors en de supermarkt Match.

Dat de lancering van Docks niet vlot verliep, kon de aandachtige shopper de voorbije vijf jaar al opmerken. Ketens als JBC, River Woods, Mano, Liu Jo, Terre Bleue, Michael Kors en de supermarkt Match sloten hun winkels. Sommige panden werden gevuld met tijdelijke winkels en stockverkopers. De ramen van panden die niet meteen een nieuwe huurder vonden, werden beplakt met een fleurige bestickering om de leegstand te camoufleren.

Todd erkent dat Docks er geen makkelijke jaren op heeft zitten. 'We kochten Docks precies omdat het toen nog niet stabiel was, en er dus nog veel groeipotentieel was', zegt Todd, wiens bedrijf Docks in 2018 samen met het Canadese fonds AIMCo kocht. 'Een winkelcentrum is altijd in beweging, want merken komen en gaan. Wat nu populair is, is dat morgen niet meer. Eigenlijk moet jaarlijks 10 procent van de panden van huurder wisselen. Merken die op een ouder publiek mikken, passen niet bij ons. In de plaats van de ketens die vertrokken, kwamen O'Tacos, Belchicken (twee fastfoodsketens, red.), TUI en Action. We hebben nu minder dan 5 procent leegstand.'

De essentie

  • De Britse pretparkenuitbater Merlin Entertainment opent volgend jaar een Legoland-attractiepark in het Brusselse shoppingcentrum Docks.
  • Het is het eerste Legoland-park in ons land.
  • Dankzij het park wil Docks meer bezoekers lokken.

De moeilijkheden van Docks zijn munitie voor de critici van twee andere geplande, maar nog niet gebouwde shoppingcentra in de buurt: Neo op de Heizelvlakte en Broeklin (ex-Uplace) in Machelen. Niet alleen wat de financiële slaagkansen betreft, maar ook qua mobiliteit. Toen Docks plannen smeedde om in het noorden van Brussel een shoppingcentrum te openen, rees de vraag of dat niet te veel extra auto's op de weg zou brengen. Dat weerlegde Docks, verwijzend naar de tram- en busverbindingen in de buurt.

Nu het shoppingcentrum met Legoland mikt op een nationaal publiek rijst de mobiliteitsvraag opnieuw. Todd verwacht geen problemen. 'Ons primaire publiek blijven mensen uit Brussel en de naburige regio's. Volgens onze inschattingen zal Legoland hoogstens tot 10 procent extra bezoekers leiden. De impact op het autoverkeer zal klein zijn.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud