Advertentie
Advertentie

Einde lockdowns knabbelt aan winst Zalando

©REUTERS

De aanslepende lockdowns hebben shoppers in het tweede kwartaal massaal naar de grootste Europese onlinekledingverkoper gestuurd. Bij de heropening van de winkels zette Zalando zeilen bij om de consumenten te blijven overtuigen.

Het van oorsprong Duitse Zalando is een van de weinige bedrijven in de modewereld dat zijn voordeel deed bij de strenge coronaregels. In het tweede kwartaal was Europa nog altijd stevig in de ban van het coronavirus, met beperkende maatregelen tot gevolg. In België was er de paaspauze, waarbij niet-essentiële winkels bijna heel april gesloten waren.

De shoppers waren vaak aangewezen op onlineverkopers, zoals Zalando. De e-commercereus zag de inkomsten jaar op jaar met 40 procent groeien naar 3,8 miljard euro. Eind juni telde Zalando 44,5 miljoen actieve gebruikers. 'De klanten die we tijdens eerste lockdown kregen, bleven zeer actief, ook omdat de beperkingen geleidelijk werden opgeheven', staat in een persbericht.

Samenwerking met Sephora

Ondanks de omzetgroei loopt de winst terug. De nettowinst daalde naar 120 miljoen euro, tegenover 123 miljoen euro vorig jaar. Zalando wijt dat aan extra investeringen in marketing en klantenwerving. Die extra uitgaven waren nodig om shoppers te blijven verleiden tot online shoppen en te vermijden dat ze opnieuw naar de heropende fysieke winkels zouden trekken.

120
miljoen
De nettowinst in het tweede kwartaal daalde naar 120 miljoen euro, tegenover 123 miljoen euro vorig jaar.

Tot slot kondigt Zalando aan dat het de krachten bundelt met LVMH-dochter Sephora. De samenwerking met die cosmeticaketen moet het beautyassortiment van Zalando beter in de markt zetten.

Beleggers onthalen de kwartaalcijfers niet op applaus, want Zalando gaat donderdagochtend met 9 procent onderuit. Dat maakt het aandeel van de onlinekledingverkoper het slechtst presterende in de brede Stoxx Europe 600.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud