Advertentie
Advertentie

Europa loopt storm voor Zalando

©Bloomberg

De Duitse e-tailer Zalando heeft een opperbest eerste kwartaal achter de rug. De omzet steeg ruim boven verwachting dankzij een fors hogere verkoop in de Europese landen die niet tot de traditionele thuismarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland behoren.

De groepsomzet steeg in het eerste kwartaal met 28,5 procent tot 644 miljoen euro. In de hoofdmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland steeg de verkoop met 22 procent, in de rest van Europa was er een stijging met liefst 37 procent. Het gaat om 13 Europese landen waaronder België. De resultaten zijn zo goed dat Zalando zich sterk maakt dat de omzetgroei in het volledige boekjaar aan de bovenkant van de stijgingsvork tussen 20 en 25 procent zal liggen.

'We zijn met volle snelheid gestart in het eerste kwartaal en dat heeft geleid tot recordresultaten', klinkt het in een persbericht. Onderaan de resultatenrekening werd een bedrijfswinst van 29 miljoen euro gerealiseerd. Het is de eerste keer dat Zalando zwarte cijfers kan schrijven in een eerste kwartaal. De bedrijfswinstmarge kwam uit op 4,5 procent. Opmerkelijk is dat de ebit-marge in de thuismarkten (9,3%) flink hoger ligt dan in Zalando's groeimarkten (1,8%). Dat toont aan dat Zalando de winst kan opdrijven in mature markten.

Het voorbije kwartaal kon de groep 700.000 nieuwe klanten begroeten, wat het totaal op 15,4 miljoen brengt. Tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar was er een stijging met 14 procent. Opmerkelijk: voor het eerst bezochten meer mensen de Zalando-website via een mobiel toestel (53%) dan via een desktop.

Zalando trok in de herfst van vorig jaar naar de beurs van Frankfurt tegen 21,5 euro. Vandaag noteert het aandeel 0,9 procent hoger dan maandagavond op 28,24 euro.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud