interview

Ex-CEO: 'Dit had Carrefour 5 jaar geleden moeten doen'

De Belg Luc Vandevelde was drie jaar lang de voorzitter van de Carrefour-groep. ©BELGA

Als Carrefour succesvol wil worden, moeten het sneller reageren op nieuwe tendensen. 'En niet met bruuske herstructureringen om de zoveel jaar', zegt ex-Carrefour-voorzitter Luc Vandevelde in een interview met De tijd.

De maatregelen die Carrefour deze week neemt, had de supermarktketen vijf jaar geleden al moeten nemen. Maar beter laat dan nooit.’

Luc Vandevelde is niet verrast door de aankondiging dat Carrefour  in Frankrijk 2.400 en in België 1.233 jobs wil schrappen en 2,8 miljard euro wil investeren in e-commerce. De Belg werd in 1995 CEO van de voormalige Franse supermarktketen Promodès en fuseerde die met Carrefour. Nadien was hij drie jaar lang voorzitter bij Carrefour.

‘Carrefour weet al jaren dat er iets moet veranderen. Nu er met Alexandre Bompard een strateeg aan het hoofd van het bedrijf staat, komt er schot in de zaak. De vorige CEO (Georges Plassat, red.) was operationeel heel sterk, maar strategisch miste hij visie. Hopelijk heeft Bompard beide kwaliteiten.’

Wat is het grote probleem van Carrefour volgens u?

Luc Vandevelde: ‘De hypermarkten. Die hebben hun glorietijd achter de rug. Carrefour kan niet op tegen gespecialiseerde ketens die kleding en elektronica verkopen en e-commerce, die het klanten mogelijk maakt om makkelijk de beste keuze te maken. Carrefour zou zich beter focussen op zijn voedingsproducten, want met pakweg kleding kan het het verschil niet maken met Primark en co.’

Is de opkomst van Lidl en Aldi ook geen groot probleem voor Carrefour?

Carrefour maakt onvoldoende het verschil met Aldi en Lidl.
Luc Vandevelde
Ex-voorzitter Carrefour

Vandevelde: ‘De prijzenslag is er al decennia, maar wordt inderdaad steeds heviger. Dat komt doordat de concurrentie door de komst van nieuwe spelers alleen maar groter wordt.'

'Bovendien gaat het economisch beter met Europa, maar de koopkracht van de burgers is na de crisis nog niet helemaal hersteld. Carrefour reageert niet goed op de opkomst van goedkopere ketens.’

Wat moet de keten dan doen?

Vandevelde: ‘Aldi en Lidl zijn niet te kloppen qua prijs, dus Carrefour moet ervoor zorgen dat het producten aanbiedt waarvan klanten de prijs niet kunnen vergelijken. Die met andere woorden uniek zijn en niet te koop zijn bij Lidl en Aldi, zoals bereide maaltijden.'

'Helaas is dat aanbod bij Carrefour - maar ook bij Delhaize - belabberd. Dat stoort me erg: Carrefour en Delhaize innoveren te weinig en kunnen dus te weinig het verschil maken. Ik woon in het buitenland en wanneer ik in België ben, ben ik altijd teleurgesteld om vast te stellen dat er zo weinig veranderd is in de Carrefour- en Delhaize-winkels.’

Is Carrefour met zijn toekomstplan klaar voor de aankomende digitalisering?

Ik geloof niet dat Amazon een grote supermarktspeler zal worden.
Luc Vandevelde
Ex-voorzitter Carrefour

Vandevelde: ‘Niemand is ooit future proof. Het is goed dat Carrefour ingrijpt, maar om succesvol te worden moet het bedrijf in de toekomst sneller reageren op nieuwe tendensen. Nu is er om de zoveel jaar een grote sanering bij de keten.'

'Carrefour had de opkomst van e-commerce jaren geleden al kunnen zien aankomen. De keten had zijn hypermarkten gestaag moeten verkleinen en afbouwen.’

Dreigt de keten verpulverd worden door Amazon of een andere digitale speler?

Vandevelde: ‘Amazon  is een sterke e-commercespeler en zal nog groter worden met niet-voedinsproducten, maar ik zie Amazon niet snel uitgroeien tot een grote supermarktspeler. Laat Amazon eerst maar eens bewijzen dat de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods een succes wordt. Daar zal het nog werk genoeg mee hebben. Een gelijkaardige overname in Europa zie ik niet snel gebeuren.’

U gelooft niet in Amazon-Whole Foods?

Vandevelde: ‘Whole Foods is gespecialiseerd in natuurlijke en duurzame voedingsproducten. Dat houdt in dat de leveranciers en de landbouwers waarmee het samenwerkt, zich op maximaal 100 kilometer van de winkels bevinden. Dat model kan niet op grote schaal uitgerold worden.’

Amazon kan toch gewoon een klassieke keten maken van Whole Foods?

Vandevelde: ‘Maar dan kan het het verschil niet meer maken met klassieke ketens als Walmart, Carrefour als Delhaize. Die zijn ijzersterk zijn met verse producten.’

‘Amazon pakt uit met een winkel vol sensoren die registreren wat klanten kopen. De afrekening gebeurt automatisch, waardoor er geen kassa’s zijn. Maar dat model werkt alleen met een beperkt aanbod.’

‘Bovendien zullen klassieke ketens ook massaal inzetten op digitalisering. Carrefour heeft zijn les hopelijk geleerd. Als Carrefour weer volop gaat innoveren kan de keten opnieuw een succes worden, ook in België.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect