Gevallen ster van Metro krijgt nieuwe kans bij Delhaize

Foto Belga ©belga

Met Frans Muller haalt Delhaize 15 jaar topervaring in de retailsector aan boord. Maar Mullers blazoen kan een oppoetsbeurt gebruiken, nadat hij in maart van dit jaar moest opstappen bij Metro wegens tegenvallende resultaten.

Frans Muller begint op vrijdag 8 november officieel als CEO van Delhaize. Zijn inlooptijd, begeleid door huidig topman Pierre-Olivier Beckers, gaat op 14 oktober van start. De 52-jarige Nederlander is een nobele onbekende bij ons.

Nochtans had hij, als topman van groothandelaar Metro Cash & Carry, ook 13 Belgische winkels (onder de merknaam Metro/Makro) onder zijn hoede. Bij die divisie van de Duitse retailgroep Metro deed Muller het gros van zijn retailervaring op.

Voor hij in de sector actief was, zette hij zijn master in Bedrijfseconomie van de Erasmus Universiteit in Rotterdam aan het werk bij luchtvaartmaatschappij KLM. Maar sinds 1997 maakte hij carrière bij Metro.

Een opgemerkte carrière zelfs, waardoor hij op een bepaald ogenblik te boek stond als kandidaat-troonopvolger van de hele groep. Maar om Olaf Koch, sinds 2010 voorzitter en CEO van Metro, naar de kroon te steken, moest Muller een vlekkeloos parcours kunnen voorleggen.

En daar knelde het schoentje. De economische crisis liet zijn sporen na bij de groothandelsdivisie die hij leidde, en Muller vond maar geen antwoord. Zowel de omzet als de winst brokkelden af. Over zijn managementstijl is weinig geweten. Ook voor de sectoranalisten is hij een relatief onbeschreven blad.

Een enkeling ziet in de beslissing om de Amerikaanse activiteiten van Delhaize rechtstreeks aan hem te laten rapporteren dezelfde Muller als bij Metro, waar ‘hij ook het laken naar zich toe trok’. Maar het Duitse zakenblad Handelsblatt vernam van collega’s bij Metro dat Muller veeleer ‘aarzelend’ uit de hoek kan komen.

De rijzende ster Muller ging in ieder geval abrupt in vrije val, en hij werd door Koch in maart van dit jaar opzij geschoven. Metro moest, onder meer wegens de tegenvallende resultaten bij Mullers divisie, in het dividend snoeien en Muller werd zelf kind van de rekening.

Het CEO-schap bij Delhaize is dus voor Muller een uitgelezen kans op revanche. Zo’n 15 jaar retailervaring op topniveau spreken in zijn voordeel. Nu zal vooral moeten blijken of hij over de juiste ervaring beschikt om Delhaize op het juiste pad te houden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud