Goed presterend Ahold Delhaize is ‘fit voor de toekomst'

Een Albert Heijn-winkel in Eindhoven ©REUTERS

Ahold Delhaize heeft over het jaar 2018 goede resultaten behaald, die hier en daar zelfs een tikkeltje beter zijn dan verwacht. De Nederlands-Belgische retailer keert voortaan ook een interim-dividend uit.

Het omzetcijfer van Ahold Delhaize was al van eind januari bekend en wordt nu bevestigd. Ahold Delhaize verkocht in 2018 voor 62,8 miljard euro, nagenoeg evenveel als in 2017 (-0,2%). Bij constante wisselkoersen steeg de omzet met 2,5 procent.

Net zoals andere retailers verkoopt Ahold Delhaize meer en meer online. Als de impact van wisselkoersen wordt weggefilterd, groeide de netto online omzet met bijna een kwart naar 3,5 miljard euro. Hij vertegenwoordigt intussen 5,5 procent van de totale omzet. De online omzet ‘is stevig op weg om in 2021 tot ongeveer 7 miljard euro te verdubbelen’, stelt topman Frans Muller in het persbericht.

Ahold Delhaize zet een sterke winstprestatie neer met een onderliggende bedrijfswinst die 6,7 procent hoger klimt naar 2,55 miljard euro. De onderliggende operationele winstmarge verbeterde van 3,9 tot 4,1 procent.

Drie van de vier

Die verbetering doet zich voor in drie van de vier regio’s waar het concern actief is. In de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize drie vijfde van zijn omzet haalt, verbeterde de winstmarge van 4,0 tot 4,2 procent. Dat is nog iets beter dan verwacht (4,1%).

De hoogste winstmarge draait de groep traditioneel in Nederland, maar ook daar kwam er nog een schepje bovenop: de winstmarge steeg van 4,9 naar 5,0 procent, in lijn met de consensusverwachting.

In België komt de nieuwe strategie voor het Delhaize-merk op toerental, aldus Muller, wat zich weerspiegelt in een hogere omzet (+2,9%) en margeherstel. De onderliggende operationele winstmarge steeg van 2,2 naar 2,8 procent. Analisten hadden hier maar 2,6 procent verwacht.

In Centraal- en Zuidoost-Europa verkocht Ahold Delhaize wel 3,1 procent meer bij constante wisselkoersen, maar daalde de winstmarge van 4,2 naar 3,9 procent. Dat is vooral toe te schrijven aan eenmalige elementen in Roemenië.

De nettowinst bleef vorig jaar steken op 1,79 miljard euro, wat 1,4 procent minder is dan over 2017. Bij constante wisselkoersen bleef de winst stabiel.

Belastingen

In het vierde kwartaal realiseerde Ahold Delhaize op een 5 procent hogere omzet van 16,5 miljard euro bijna een derde minder winst. De nettowinst kwam 30,5 procent lager uit op 517 miljoen euro.

De opvallende daling is te wijten aan hogere belastingen. In het vierde kwartaal van 2017 profiteerde de groep van de hervorming van de vennootschapsbelastingen in de Verenigde Staten en België.  

Interimdividend

Topman Muller is best tevreden over 2018. ‘In 2018 hebben we vooral het fusie-integratieproces voltooid en de beloofde synergieën gerealiseerd. (…) Vandaag is Ahold Delhaize fit voor de toekomst, met een zeer robuust financieel profiel en de juiste structuur om onze merken verder te laten groeien, zowel in de winkel als online.’

Aandeelhouders kunnen rekenen op een dividend van 0,70 euro per aandeel. Dat is 11,1 procent meer dan over 2017, maar wel iets minder dan de verwachting van analisten van gemiddeld 0,73 euro. Voortaan komt er ook een interim-dividend, dat 40 procent van de onderliggende winst uit voortgezette activiteiten zal bedragen.

Ahold Delhaize verwacht voor 2019 een verbetering van de resultaten. De onderliggende winst per aandeel zou met ‘high single digits’ (ergens tussen 8 en 10 procent) moeten groeien. De retailer gaat ook meer investeren – 2 miljard euro – vooral in Stop & Shop, de e-commerceactiviteiten en de verdere digitalisering.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud