Groeimarkten beperken schade bij Carrefour

Klanten schuiven aan voor brood in een Carrefour in Sao Paulo (Foto Bloomberg) ©Bloomberg

De Franse kleinhandelsgroep Carrefour heeft in het tweede kwartaal bijna evenveel omzet gerealiseerd als een jaar geleden. Er was een lichte daling van 0,3 procent tot 21,7 miljard euro, wat een tikkeltje beter is dan verwacht. De groeimarkten in Latijns-Amerika presteerden puik, de Franse hypermarkten ronduit slecht.

Op vergelijkbare basis (constante wisselkoersen en vergelijkbaar aantal winkels) en zonder rekening te houden met de brandstofverkoop tekende Carrefour een omzetdaling van 1,3 procent op.

Door Reuters gepolste analisten hadden voor de periode april – juni een omzetdaling van 3,4 procent voorspeld tot 21,65 miljard euro. Zij gingen ervan uit dat de grootste Europese retailer de weerslag van de Europese schuldencrisis sterk zou voelen. Behalve in zijn thuisland Frankrijk heeft Carrefour ook belangrijke activiteiten in Spanje en Italie, twee landen die stevig de buiksriem moeten aanhalen, waardoor consumenten extra voorzichtig zijn geworden.

De cijfers voor Europa zijn inderdaad niet goed. In Frankrijk zelf viel de omzet met 2,1 procent terug, wat in ieder geval beter is dan de cijfers die woensdag in de Franse media circuleerden. Zonder rekening te houden met de tankstations en op vergelijkbare basis bedraagt de daling 3,3 procent.

De verkoop van voeding liep goed, de non food ging achteruit, deels door het slechte weer. Dat laatste is vooral voelbaar in de hypermarkten, waar de omzet exclusief brandstof met 5,7 procent kelderde. De negatieve trend van het eerste kwartaal (-5,8%) kon dus niet omgebogen worden.

Zuid-Europa

In de rest van Europa vallen inderdaad de zwakke prestaties van Spanje en Italie op: exclusief brandstoffen daalde de omzet in die landen met respectievelijk 7,4 en 4,3 procent op vergelijkbare basis. De krimp in die landen is dus fors versneld, want in het eerste kwartaal bedroeg de omzetdaling 6,1 procent in Spanje en 1,3 procent in Italie. Carrefour heeft het niettemin over ‘een bevredigende prestatie’ gelet op de omstandigheden.

België

Belgie deed het goed met een vergelijkbare omzetgroei van 0,8 procent. In de andere Europese landen waar Carrefour actief is (Polen, Turkije, Roemenie) bleef de omzet stabiel.

De grote sterkhouder is Latijns-Amerika, waar de omzet met 2,7 procent groeide. Bij constante wisselkoersen, vergelijkbaar aantal winkels en zonder de brandstofverkoop bedroeg de groei zelfs 6,9 procent. De trend was in alle landen positief.

De Aziatische activiteiten leverden in het tweede kwartaal 14 procent meer omzet op, maar op vergelijkbare basis en bij constante wisselkoersen was er een daling met 2,3 procent. Vooral China is daarvoor verantwoordelijk.

Heel wat analisten hadden verwacht dat Carrefour met een concrete winstprognose zou uitpakken, maar dat is niet het geval.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud