Advertentie

H&M schittert op beurs na puike cijfers

©REUTERS

H&M staat vrijdagmiddag met een koerswinst van 12 procent op de tabellen nadat de kwartaalwinst fors hoger uitvalt dan verwacht.

Terwijl andere kledingketens vechten om hun overleven door de concurrentie van webwinkels, toont de Zweedse modegroep H&M tekenen van herstel. De winst voor belastingen in het eerste kwartaal (bij H&M is dat de periode december-februari) klokte af op 1,04 miljard Zweedse kroon. Dat is 18 procent lager dan een jaar eerder, maar wel beduidend hoger dan de 708 miljoen kroon die analisten gemiddeld verwacht hadden.

Ook voor de maanden daarna is CEO Karl-Johan Persson, een telg van de stichtende familie, optimistisch. 'Het blijft een instabiele markt en we zijn nog steeds in een overgangsperiode, maar we geloven in geleidelijke verbetering', verklaarde hij.

Minder kortingen

Een belangrijke graadmeter is in welke mate H&M met kortingen moet uitpakken om zijn kleding verkocht te krijgen. De 'fast fashion'-markt staat niet alleen onder druk van webwinkels, maar ook van prijsvechters als Primark. H&M bleek de voorbije jaren minder bestand tegen dat geweld dan zijn concurrent Inditex, de eigenaar van Zara.

Dat leidde tot een transformatieplan, waarbij de collecties, het prijzenbeleid en de bevoorradingsketen tegen het licht gehouden werden. Dat plan lijkt nu zijn vruchten af te werpen. Persson gaf aan dat H&M minder kortingen geeft en er dus in slaagt een groter deel van zijn collecties aan de volle prijs te verkopen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud