Advertentie

‘Het was close, maar nu kunnen we een tweede lockdown aan’

Met partnerships in het VK en Londen beloofde 2020 een topjaar te worden voor Nomige, de Gentse start-up die huidproducten ontwikkelt op basis van het DNA en de levensstijl van de gebruiker. Maar na de eerste lockdown hing de toekomst van het bedrijf plots aan een zijden draadje.

‘Ons businessmodel was nagenoeg volledig offline', zegt Barbara Geusens. De doctor in de dermatologie richtte Nomige drie jaar geleden op. ‘Plots kon niemand nog iets verkopen, alle inkomsten vielen weg. We moesten meteen overschakelen naar e-commerce en videomarketing om nog iets binnen te halen.'

De investeerders in Nomige - onder wie Barbara De Saedeleer, de voormalige financieel directeur van Omega Pharma - keken de kat uit de boom. ‘We zaten op ons tandvlees’, blikt Geusens terug. ‘Ik moest werknemers en leveranciers waarschuwen dat ik ze niet kon uitbetalen. Het was heel close.’

Omdat de bocht naar digitale verkoop geleidelijk vruchten afwierp, kon Geusens de investeerders overtuigen alsnog mee te doen aan een nieuwe financieringsronde. ‘Daardoor hadden we ademruimte om nog meer te focussen op digitale diensten en een nieuw gamma producten te ontwikkelen.’ Met resultaat: in oktober lag de omzet vier keer hoger dan normaal, zegt Geusens.

‘Tijdens de gesprekken over de nieuwe financiering zat ik er bijna door', zegt de onderneemster. ’Ik besefte dat ik het niet alleen kon blijven doen en heb Robbe Lammerant, die als freelancer onze digitale marketing ontwikkelde, gevraagd mee de kar te trekken. Net op tijd. Er komt nu een tweede lockdown, maar ik ben opgelucht dat we klaar zijn om die op te vangen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie