analyse

Hoe Carrefour zich wapent tegen Amazon en co.

Carrefour presteert al enkele jaren ondermaats. ©BELGA

De supermarktwereld staat voor een grote digitaliseringsgolf. Als klassieke supermarkten niet willen ten onder gaan, moeten ze nu ingrijpen. Dat doet Carrefour vandaag.

De Franse supermarktgroep Carrefour   schrapt in eigen land 2.400 jobs. Ook in België zullen wellicht banen verdwijnen. Donderdag geeft de Belgische directie meer uitleg tijdens een bijzondere ondernemingsraad met de vakbonden.

Dat Carrefour overgaat tot drastische maatregelen komt omdat het bedrijf in de afgelopen jaren teleurstellend presteerde. Vorig jaar daalde de bedrijfswinst met 15 procent naar 2 miljard euro, op 88 miljard euro omzet.

Bovendien staat Carrefour voor grote uitdagingen, waardoor het veel moet investeren in de komende jaren. Concurrenten die zwaar inzetten op technologie zijn een bedreiging voor de klassieke Franse keten.

Afgelopen weekend opende de Amerikaanse internetreus Amazon  zijn eerste supermarkt, waarin klanten niet meer langs de kassa moeten passeren: sensoren registreren alles en de aankopen worden automatisch betaald.

Aan de ingang van de nieuwe supermarkt van Amazon staan geen kassa's. Je registreert je met je gsm en sensoren zien wat je koopt. De afrekening gebeurt automatisch. ©AFP

Nadat Amazon afgelopen zomer de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods overnam, werd gespeculeerd dat het ook wel eens Carrefour kon overnemen, als dat bedrijf blijft aanmodderen.

Daarom kiest Carrefour voor de vlucht vooruit. Dit zijn de drie grote tendensen van het hervormingsplan van Carrefour:

1. Meer online

Carrefour gaat tussen nu en 2022 2,8 miljard euro investeren in e-commerce. Dat is liefst zes keer meer dan vandaag. In 2022 wil Carrefour 5 miljard euro omzet boeken door online voeding te verkopen.

5 miljard euro
E-commerce
In 2022 wil Carrefour 5 miljard euro omzet boeken met de verkoop van voeding via het internet.

De e-commerceafdeling van Carrefour staat nog in haar kinderschoenen. De keten heeft een onlinewebwinkel en levert in ons land boodschappen aan huis, maar de onlineomzet blijft relatief klein.

Bovendien liggen kapers op de kust. Een concurrent als Ahold Delhaize  zet digitaal grote stappen vooruit, met succesvolle webwinkels als AH.nl en Bol.com.

Om de kneepjes van het vak beter te leren, wil Carrefour samenwerken met Tencent. Dat Chinese technologiebedrijf is de eigenaar van de in China razend populaire app WeChat.

Carrefour en Tencent willen onder andere samen klantendata analyseren en bepalen hoe winkels beter kunnen worden ingericht, onder andere met de hulp van digitale snufjes. De supermarktgroep zal ook kunnen gebruikmaken van het mobiele betaalsysteem van Tencent.

15
Leveringen binnen het uur
In 15 Franse steden wil Carrefour dit jaar nog boodschappen binnen het uur na de online bestelling thuis leveren.

In Frankrijk wil Carrefour dit jaar nog in 15 steden supersnelle leveringen van online bestelde boodschappen mogelijk maken. Wie online bestelt, krijgt zijn producten binnen het uur thuis geleverd. Zulke diensten biedt Amazon al aan in de VS en enkele Europese steden.

Twee weken geleden kocht Carrefour nog 17 procent van de aandelen van de Franse webwinkel Showroomprivé. Zulke partnerschappen zal de keten in de toekomst wellicht nog vaker sluiten, zegt Alexandre Bompard, de CEO van de Carrefour-groep.

2. Lagere prijzen

Lage prijzen blijven voor supermarkten de manier bij uitstek om volk te lokken. Klassieke supermarktketens zoals Carrefour zagen in de afgelopen jaren steeds meer klanten overlopen naar goedkope ketens zoals Lidl en Aldi.

Daarnaast groeperen concurrenten zich. Het recentste en voor Belgen bekendste voorbeeld is de overname van de Belgische supermarktgroep Delhaize door het Nederlandse Ahold. Vlak na de overname trok de fusiegroep Ahold Delhaize naar zijn leveranciers en dwong er lagere inkoopprijzen af. Die kortingen speelt de groep steeds nadrukkelijker uit in zijn winkels.

33%
Huismerken
In 2022 moet een derde van de omzet komen van goedkope huismerkproducten.

Geen wonder dus dat Carrefour in zijn herstelplan zegt dat het zijn prijzen wil verlagen. Dat wil de keten doen door meer op internationaal niveau te onderhandelen met leveranciers, zodat het aankoopprijzen kan verlagen.

Vandaag onderhandelt een dochterbedrijf als Carrefour België nog zelf met het gros van zijn leveranciers. De inkoper die voor Carrefour België Nutella inkoopt, is iemand anders dan de persoon die dat doet voor pakweg Carrefour Italië.

Nu Carrefour de aankoopdienst meer zal centraliseren, kan het jobs op het hoofdkantor schrappen. In Frankrijk gaat het om 2.400 banen. Ook in hoofdkantoren buiten Frankrijk komen er 'rationaliseringen'.

Carrefour stroopt alvast zijn mouwen op. Er komt een 'politiek van systematische heronderhandelingen van historische contracten' met leveranciers.

De kortingenstrijd tussen supermarkten wordt de laatste jaren steeds scherper. ©Lieven Van Assche

Daarnaast wil het Franse bedrijf zijn assortiment met 10 procent verkleinen. Daardoor hoopt het van bestaande producten meer te verkopen. Hoe meer volume een product verkoopt, hoe makkelijker het is om kortingen af te dwingen bij de producent.

Carrefour wil ook meer de nadruk leggen op huismerken. Die zijn goedkoper voor de klanten, maar de supermarkt maakt er ook meer winst mee. In 2022 moet een derde van de omzet van Carrefour komen van huismerkproducten.

3. Minder hypermarkt, meer buurtwinkel

Carrefour gaat de verkoopsoppervlakte van zijn hypermarkten verkleinen. In 2020 moeten alle Franse hypermarkten samen 100.000 vierkante meter kleiner zijn.

100.000 m²
Hypermarkten
Carrefour gaat zijn Franse hypermarkten verkleinen, zodat ze tegen 2022 allemaal samen 100.000 vierkante meter kleiner zijn.

Vroeger waren de hypermarkten de sterkhouders van Carrefour: gezinnen kwamen er één keer per week winkelen en deden meteen al hun boodschappen voor die week. Tegelijk konden ze ook tv's en boeken meegraaien, evenals bestek, potten en pannen.

Supermarkten die zowat alles verkopen, zijn evenwel steeds minder aantrekkelijk voor klanten. Elektronica kopen ze vaker online en voor interieurartikelen kunnen ze terecht bij goedkope ketens zoals Action.

Carrefour wil meer buurtwinkels openen om drukbezette klanten te lokken. ©Anthony Dehez

Toch blijft Carrefour voluit gaan voor stenen winkels. Maar extra winkels moeten er vooral komen op drukke plaatsen, zoals in steden. In de komende vijf jaar wil Carrefour 2.000 nieuwe buurtwinkels openen in grote Europese steden.

2.000
Buurtwinkels
In de komende vijf jaar opent Carrefour 2.000 buurtwinkels in grote steden. Die kunnen dienen als afhaalpunt voor online bestelde boodschappen.

Daarmee wil het enerzijds drukbezette werkmensen beter bedienen. Die doen hun boodschappen voor de dag snel-snel terwijl ze van en naar hun werk pendelen.

Anderzijds kunnen de buurtwinkels ook dienst doen als afhaalpunt van de webwinkel van Carrefour.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect