Hommeles in aankooporganisatie van Colruyt

©BELGA

Coopernic, de aankooporganisatie van Colruyt, wordt ontbonden. De Franse supermarktketen E. Leclerc wil er niet langer deel van uitmaken. De vier overige supermarktgroepen, het Duitse ReWe, het Zwitserse Coop, het Italiaanse Conad en Colruyt zetten daarom een nieuwe, kleinere, samenwerking op.

De voorbije weken doken geruchten op in de Italiaanse media dat Coopernic, de aankoopcentrale van Colruyt, op springen stond. Coopernic is een overeenkomst tussen vijf Europese retailgroepen, Colruyt, ReWe in Duitsland, E. Leclerc in Frankrijk, Coop in Zwitserland en Conad in Italië. Door de krachten te bundelen in de aankoop van internationale merken, bekomen die winkelketens betere prijzen bij de leveranciers. De samenwerking leverde tot zover zijn vruchten af, althans voor Colruyt. Dankzij Coopernic kon de winkelketen blijven uitpakken met lage prijzen.

Nu vernam De Tijd inderdaad dat de Franse winkelketen E. Leclerc op eigen houtje verder wil. Leclerc zou 'een andere strategische visie' hebben, waardoor Coopernic moet worden ontbonden. De andere vier winkelketens richten daarom een nieuwe samenwerking op, in Duitsland. De aanvraag hiervoor werd ingediend bij de Duitse mededingingsautoriteiten.

Colruyt bevestigde intussen het bericht van De Tijd met een persbericht. Colruyt heeft het over een nieuw 'verbond', met de hoofdzetel in Brussel.

De vraag is of het terugtrekken van E.Leclerc een probleem is voor het aankoopbeleid van de andere betrokken spelers. Zal Colruyt zijn prijzen nu moeten verhogen? Niet meteen, zo wordt verwacht, want E. Leclerc was niet het zwaargewicht in Coopernic, wel het Duitse ReWe, de nummer twee in Duitsland.

Coopernic vertegenwoordigde een omzet van zo'n 120 miljard euro, of ongeveer 10 procent van wat in de Europese retailsector wordt verhandeld. De aankoopcentrale was de grootste in Europa en de tweede grootste in de wereld, na Walmart.

Bij de opstart in 2006 was het doel van Coopernic niet alleen van betere prijzen bij leveranciers te kunnen afdwingen, maar ook van logistiek samen te werken, zodat ook hier de kosten konden worden gedrukt. Bovendien was ook voorzien dat de supermartketens expertise zouden uitwisselen. Volgens onze informatie blijft dat zo in de nieuwe constellatie, maar dan op een iets kleinere schaal.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud