‘In België kun je wél perfect e-commerce organiseren'

'Dat ons land een e-commercewoestijn is, is overroepen', vinden de oprichters van BME. ©Debby Termonia

Sinds vier jaar doet het kleine bedrijf BME succesvol aan e-commerce vanuit Genk. ‘Dat België achterloopt met webverkoop is vooral te wijten aan conservatieve ondernemers.’

Eén ding hebben gadgets van Greenpeace, de naaimagazines van Sanoma en de spaarpuntcadeaus van Spadel (Spa)  gemeen: ze worden allemaal verstuurd vanuit het magazijn van de logistieke kmo BME uit Genk. Op een steenworp van e-commercewalhalla’s Duitsland en Nederland.

In België hebben we van flexibiliteit een lelijk woord gemaakt. Het wordt geframed als constant beschikbaar zijn voor je werk. Maar zo hoeft het helemaal niet te zijn.
Daniel Ciccodemarco
Mede-eigenaar BME

Een mens kan zich afvragen wat de vier vennoten bezielde om in België aan de slag te gaan. Ons land miste de e-commerceboot als gevolg van de hoge loonkosten en het gebrek aan arbeidsflexibiliteit.

Als Belgen online shoppen, doen ze dat in de helft van de gevallen bij buitenlandse shops als Bol.com en Zalando. ‘Dat ons land een e-commercewoestijn is, is zwaar overroepen’, zegt mede-eigenaar Koen Vanderweyden. ‘De loonkosten liggen hier misschien wat hoger, maar wie innovatief is, kan wel degelijk succesvol aan e-commerce doen. En dat geldt niet alleen voor grote spelers, zoals Katoen Natie en co.’

's Avonds werken

‘Ook van het zogenaamde gebrek aan personeelsflexibiliteit merken wij niks’, zegt vennoot Daniel Ciccodemarco. ‘Wij hebben een pool van twaalf jobstudenten die we kunnen inzetten op piekmomenten. En ons vaste personeel werkt probleemloos tot in de late uurtjes, zodat pakjes de dag na de bestelling al worden geleverd.’

Veel Belgische bedrijven doen weinig of niks met de data die ze van hun klanten verzamelen.
Daniel Ciccodemarco
Mede-eigenaar BME

Over die late werkuren maakte BME afspraken met zijn personeel. ‘Op hun vraag werkt iedereen ofwel alleen vroege of uitsluitend late shifts. Dat laat onze mensen toe hun leven beter te plannen. Simpel, toch?’ zegt Vanderweyden.

‘In België hebben we van flexibiliteit een lelijk woord gemaakt. Het wordt geframed als constant beschikbaar zijn voor je werk. Maar zo hoeft het helemaal niet te zijn.’

E-commerce tegenhouden

Toch kunnen de ondernemers er niet omheen dat de Belgen in het buitenland e-shoppen. Volgens de ondernemers ligt dat niet aan het economische klimaat en de wetgeving van België, maar wel aan de Belgische ondernemers, die e-commerce onderschat hebben en nog steeds te voorzichtig zijn.

BME

> Kmo die vanuit haar magazijn in Genk producten van bedrijven zoals Sanoma en Spadel verstuurt naar winkels en vooral naar mensen thuis.

> Omzet (2017): 1,3 miljoen euro.

> Nettoverlies: 280.000 euro.

> Personeel: 18 vaste medewerkers en gemiddeld twee studenten per week.

‘Belgische ondernemers denken te lang na voor ze investeren. Ze willen 200 procent zekerheid en dan pas gaan ze aan de slag’, zegt Ciccodemarco. ‘Buitenlanders tonen meer lef. Als ze 75 procent zeker zijn van hun zaak, gaan ze ervoor. Een trial-and-errormentaliteit is nodig om te innoveren.’

‘Belgische ondernemers zijn bang om technologie te gebruiken’, vervolgt hij. ‘Toen e-commerce opkwam, was hun doel: de e-commerce-evolutie tegenhouden. Pas nu schieten ze wakker.’

Definitief boot gemist

Maar is het niet te laat? Colruyt-CEO Jef Colruyt zei bijvoorbeeld in het najaar dat hij nog een poging wil doen om Bol.com en co. van antwoord te dienen, maar opvallend genoeg zei hij ook dat zijn bedrijf misschien wel definitief de boot heeft gemist. ‘Colruyt zal sterk uit de hoek moeten komen om de achterstand in te halen’, zegt Limburger Ciccodemarco. ‘Maar volgens mij kunnen ze het wel. Ze hebben grote budgetten.’

Dat grote bedrijven meteen winst willen maken met e-commerce, noemt Ciccodemarco een probleem. ‘Wie focust op winst is vooral bezig met kosten besparen. Zo valt vaak de innovatie weg’, zegt hij.

BME is gevestigd in Genk, vlak bij e-commercewalhalla's Duitsland en Nederland. ©Debby Termonia

BME maakt overigens zelf verlies, 280.000 euro in het huidige boekjaar. Maar dat deert de ondernemers niet. Winst is voor later. ‘Wie wil investeren in groei, moet fouten maken en daaruit leren. Dat verklaart het succes van Amazon. Die Amerikaanse internetretailgigant werkt niet met de mentaliteit dat het niets mag kosten.’

Bovendien kan een webshop - ook al is hij op zichzelf verlieslatend - een bedrijf versterken, zegt Ciccodemarco. ‘Als bedrijven hun data gebruiken zoals Bol.com of Amazon dat doen, kunnen ze enorm veel leren van hun klanten. Daardoor kunnen ze hun verkoop opdrijven. Door hun aanbod en hun winkels te verbeteren. Veel Belgische bedrijven doen weinig of niks met de data die ze van hun klanten verzamelen.’

Hoe BME zich tussen de groten wurmt

Ondanks de pessimistische sfeer die over de Belgische e-commerce hangt, besloten vier ondernemers vier jaar geleden toch een poging te wagen om een Belgisch e-commercebedrijf uit te bouwen. Vandaag boekt hun kmo BME 1,3 miljoen euro omzet door producten van bedrijven als de waterbottelaar Spadel (Spa), de magazinemaker Sanoma, het frituurmerk Bicky, de dieetvoedingsproducent Ligna Pharma en de milieuorganisatie Greenpeace te stockeren en te verdelen.

‘Zij rijden met een vrachtwagen vol spullen naar ons magazijn hier in Genk, laden die uit en wij zorgen voor de rest. We versturen pakjes naar mensen thuis en naar winkels’, zegt medeoprichter Chris Pietermans.

‘Wij maken het mogelijk dat kleine en middelgrote bedrijven zonder zorgen hun e-commerce op poten kunnen zetten. Op eigen kracht zou het voor hen onbegonnen werk zijn om de noodzakelijke grote investeringen te doen.’

Met zijn aanpak komt BME in het vaarwater van grote bedrijven zoals Katoen Natie en Kuehne + Nagel, die ook de e-commerce van bedrijven verzorgen. ‘Anders dan zij richten wij ons op middelgrote bedrijven’, zegt Pietermans.

BME verdeelt bijvoorbeeld naaimagazines voor Sanoma en de bijbehorende naalden, draden en stoffen. Voor de klassieke krantenbezorger is het rondbrengen van magazines en de bijhorende accessoires te omslachtig.

‘Natuurlijk zijn er nog kleine logistieke bedrijven in België, maar anders dan ons teren er heel wat op IT-systemen van soms wel 30 jaar oud. Onze systemen maken het mogelijk producten van onze klanten te verkopen via Bol.com en Amazon. Door volledig in te zetten op e-commerce hebben wij onze plaats gevonden tussen de grote en de kleine spelers.’

Toch aast BME sinds kort op grotere klanten. ‘Sanoma is al een groot bedrijf, maar we willen nog grotere volumes aantrekken’, zegt Pietermans. ‘We hebben plannen om in 2018 een nieuw magazijn in de steigers te zetten.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content