interview

'Investering e-commerce zal niet ten koste van winst Delhaize gaan'

Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize.

De Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize wil fors groeien dankzij e-commerce. 'Nu boosten we er vooral ons marktaandeel mee, maar ooit maken we er winst mee.'

Grijze en groene bakken ratelen over een transportband. Aan de linkermuur staat een rij koelkasten. Aan de rechtermuur staart een Amerikaan door een raam ietwat verbaasd naar het magazijn dat sinds enkele weken deel uitmaakt van zijn vertrouwde Stop & Shop-supermarkt in Hartford, op zo'n 180 kilometer van New York.

‘We staan open voor overnames in de VS’

De Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize staat klaar om in de Verenigde Staten concurrenten over te nemen. ‘We hebben een stevige financiële basis en er is consolidatie in de VS’, zegt topman Frans Muller.

‘Er zijn veel kleine en grote spelers actief in de VS die het moeilijk hebben. Ze zijn erg klein of de eigenaars hebben geen opvolging. Een aantal grote partijen dreigen failliet te gaan.’

De uitspraken passen in de ambitie van Muller om het marktaandeel van zijn Amerikaanse ketens een boos te geven. Vorig jaar bleef het marktaandeel van Oost-Amerikaanse ketens als Food Lion, Hannaford, Giant en Stop & Shop met een groei van 20 basispunten vrij stabiel.

In Stop & Shop gaat Ahold Delhaize fors investeren. De keten kreeg de afgelopen maanden kritiek omdat winkels verouderd en slordig zouden zijn. Het marktaandeel is al enkele jaren stabiel. In de afgelopen weken werden 21 winkels vernieuwd. Tegen 2023 volgen de andere winkels. Daar staat een prijskaartje van zo’n 1,6 tot 2 miljard euro tegenover.

‘In dit kleine geautomatiseerde magazijn zullen we vanaf januari online bestelde boodschappen verpakken’, zegt Frans Muller, de CEO van Ahold Delhaize,  het moederbedrijf van supermarktketens als Albert Heijn, Delhaize en Stop & Shop.

Muller heeft journalisten en beursanalisten uit Europa en de VS naar Hartford uitgenodigd om hen te laten zien wat hij eerder die ochtend tegen hen gezegd heeft in een New Yorkse wolkenkrabber. Onder zijn bewind zal Ahold Delhaize het gaspedaal van de e-commerce induwen én voluit gaan voor marktaandeelgroei in de VS (zie kader), waar het 60 procent van zijn omzet boekt.

Muller haalt de cijfers erbij: in 2021 moeten de webwinkels zoals Bol.com, Delhaize.be en het Amerikaanse Peapod samen 7 miljard euro omzet genereren. Dat is meer dan dubbel zoveel als de 2,8 miljard onlineomzet van 2017. Als Ahold Delhaize vandaag voor 100 euro boodschappen verkoopt, komt daarvan 10 euro van webwinkels als Delhaize.be en Bol.com. In 2021 moet dat 15 euro zijn.

‘Om dat te bereiken openen we volgend jaar in de VS 600 afhaalpunten bij onze supermarkten’, zegt Muller.

Glas halfvol

‘65 procent van onze klanten moet in 2021 online bestelde boodschappen de dag zelf nog hebben. Via de afhaalpunten of via thuislevering.’ Vandaar het kleine webwinkelmagazijn in Hartford.

Het geautomatiseerde magazijn van Ahold Delhaize

‘Als het een succes wordt, zullen er meer komen’, zegt Muller. Nu kan het gros van de Amerikaanse klanten van Ahold Delhaize nog niet rekenen op same day delivery. Die dienst wordt wel aangeboden door concurrenten als Amazon, Walmart en Kroger. Hun webwinkel groeit dan ook sneller dan die van Ahold Delhaize.

Is Muller niet wat laat met zijn Amerikaanse e-commerceplannen? ‘Deels, ik heb al eerder gezegd dat ik niet tevreden ben met de groei van onze Amerikaanse e-commerce. Maar voor mij is het glas halfvol. We kunnen onze achterstand zeker nog inhalen. We zien potentieel en rollen onze plannen versneld uit.’

De Nederlander, die sinds afgelopen zomer CEO is van Ahold Delhaize, koestert ook onlineplannen voor Europa. Het magazijn van Bol.com breidt uit. Prijskaartje: zo’n 200 miljoen euro.

7 miljard
Online
in 2021 moeten de webwinkels zoals Bol.com, Delhaize.be en het Amerikaanse Peapod samen 7 miljard euro omzet genereren. Dat is meer dan dubbel zoveel als de 2,8 miljard onlineomzet van 2017.

Albert Heijn schotelt klanten dankzij data-analyse een boodschappenlijst voor met producten die ze waarschijnlijk willen kopen. Er loopt een proefproject waarbij de Albert Heijn-bezorger dankzij een speciaal slot bij mensen binnen kan om boodschappen ín huis te leveren.

Samenwerking

‘Ook in België zit er een en ander aan te komen’, zegt Muller. ‘Bol.com en Delhaize zijn bezig aan een samenwerking. Afhaalpunten van Bol.com kunnen meer klanten naar Delhaize lokken.’

Die boodschap stuurde Ahold Delhaize sinds 2016 al vaak de wereld in. Maar wij hebben nog steeds geen Bol.com-afhaalpunt in een Delhaize-winkel gezien. ‘Niet elke stad wordt op één dag gebouwd’, sust Muller.

We wijzen hem op een vraag die hij vanochtend kreeg van een analist. Wanneer maken de webwinkels winst? ‘Moeilijk te voorspellen’, antwoordde financieel directeur Jeff Carr. ‘We investeren er volop in. Webwinkels zijn een versterking van onze stenen supermarkten. Wie niet meedoet met e-commerce, ziet klanten vertrekken naar de concurrentie.’

‘Ik geloof dat onze webwinkels op termijn winst kunnen maken’, zegt Muller. ‘In grote steden zoals Amsterdam en Boston is dat al zo. Op een kleine oppervlakte leveren we veel en zo raken we uit de kosten.’

2 miljard 

Maar wat met de kleine dorpen waar de bestelwagens van AH.nl en Delhaize.be leveren? ‘Dat is lastig, maar ook daar hebben onze klanten recht op thuisbezorging.’

Je moet webwinkels niet geïsoleerd bekijken, zegt Muller. ‘In een supermarkt is ook niet elke afdeling even winstgevend, maar je hebt ze wel nodig om een goede supermarkt te hebben.’

In een supermarkt is ook niet elke afdeling even winstgevend, maar je hebt ze wel nodig om een goede supermarkt te hebben.
Frans Muller
CEO Ahold Delhaize

De plannen voor e-commerce, de Amerikaanse winkels en de andere projecten hebben volgend jaar jaar alleen al een prijskaartje van 2 miljard euro. Dat is meer dan de 1,8 miljard euro investeringsbudget van dit jaar en de 1,5 miljard van 2016.

En toch zal de winstmarge gelijk blijven, belooft Muller. ‘We zetten in op martkaandeel- en omzetgroei. Zo kunnen we onze kosten beter spreiden’, zegt hij. Maar hij wil ook fors besparen en het uitgespaarde geld investeren in het bedrijf.

In 2021 moeten de kosten 1,8 miljard euro lager liggen dan begin 2019. Een pak geld. Ter vergelijking: na de fusie van Ahold en Delhaize lag de lat op 750 miljoen euro besparingen.

Data-analyse

‘Onze nieuwe ambitie is erg ambitieus’, zegt Muller. ‘Maar technologie zal ons helpen. Dankzij data-analyse voorspellen we steeds beter welke producten we nodig hebben en daardoor zullen we minder goederen moeten weggooien. Dat scheelt heel wat voor een supermarktbedrijf dat ruim 60 miljard euro omzet boekt. Onze magazijnen kunnen we verder automatiseren en in de winkels kunnen we de loonkosten verlagen door in te zetten op digitalisering.’

Ook in België bespaart Ahold Delhaize. ‘Sinds dit jaar stijgt de omzet en de winst van Delhaize eindelijk weer. Maar België kan dezelfde mooie cijfers halen als de ketens in onze andere markten. Dankzij meer samenwerking tussen België en Nederland. Die is er al, maar ook in 2018 en 2019 kunnen we nog in belangrijke mate op de kosten besparen door de fusie tussen Ahold en Delhaize. Onze aankoopdiensten kunnen bijvoorbeeld nog inkoopvoordelen krijgen en de IT kan ook meer gestroomlijnd worden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n