Jos Sluys ziet toekomst in wielertruitjes op maat

©BRIKL

Saffelberg Investments, het investeringsfonds van de zakenman Jos Sluys, stopt 2 miljoen euro in BRIKL, een e-commerceplatform om gepersonaliseerde producten te verkopen.

Een webshop oprichten en beheren werd de voorbije jaren een stuk eenvoudiger dankzij gespecialiseerde cloudplatformen zoals Shopify, die verkopers helpen bij het ontwerp van hun webshop, het stockbeheer en de onlinebetalingen.

BRIKL biedt zulke diensten aan bedrijven ook aan, maar voegt er nog een unieke troef aan toe: een 3D-configurator waarmee objecten door de klant op maat kunnen ontworpen worden. ‘We kunnen elk 3D-design omzetten naar een printklaar 2D-bestand dat de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld textielprints te drukken, verpakkingen te ontwerpen of huisraad te versieren’, zegt de Belgische oprichter Maarten Boone.

Vermarc Sport

Onder de klanten  van BRIKL zitten vooral heel wat gespecialiseerde verkopers van sportkledij, zoals Zoot Sports, Garneau, Eliel en Wattie Ink. Het zijn vooral buitenlandse bedrijven, maar ook de Vlaams-Brabantse sportkledijverkoper Vermarc Sport gebruikt het platform.

‘Gepersonaliseerde kleding is veelgevraagd door  sportclubs, maar ook bedrijven en scholen’, zegt Boone. Om die groepen te bedienen, biedt het BRIKL-platform ook de mogelijkheid om microsites op te richten. Via zo’n microsite, die gehost wordt door een sportkledijverkoper, kan pakweg een fietsclub gepersonaliseerde truitjes verkopen aan haar leden.

35
werknemers
BRIKL telt wereldwijd zo'n 35 werknemers.

BRIKL werd in 2017 opgericht en besteedde de eerste twee jaar aan het bouwen van zijn platform. Het haalde toen ook twee zakenpartners aan boord, Tobias Meixner en Jason Reinhardt. Sinds begin  dit jaar is BRIKL operationeel, met een 35-tal werknemers wereldwijd. ‘In onze eerste maanden hebben we de impact van de coronacrisis gevoeld, maar vanaf mei kwam er een ommezwaai en zien we veel interesse bij bedrijven’, zegt Boone.

Commissie

De ondernemer, die sinds twee jaar weer in België woont na 15 jaar in het buitenland, haalt enkele maanden na die start al een behoorlijke eerste kapitaalronde van 2 miljoen euro binnen. De enige investeerder is Saffelberg Investments, het vehikel van Jos Sluys, die zijn hr-softwaregroep Arinso in 2007 voor 375 miljoen euro verkocht aan Northgate.

Boone wil het geld gebruiken om de verkoop via zijn platform nog te verdubbelen tot ‘enkele tientallen miljoenen’ producten. Voldoende schaal bereiken is belangrijk omdat het bedrijf een commissie krijgt op elk verkocht item.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud