Kassa's webwinkels rinkelen tijdens koopjesperiode

©Kristof Vadino

De zomerkoopjes waren een groot succes voor de webwinkels. Ze zagen hun omzet met tientallen procenten stijgen. Bij de klassieke handelaars is er minder euforie. De omzet blijft status quo ten opzichte van vorig jaar of daalt licht.

Zelfstandige modeverkopers blijven het moeilijk hebben. Volgens Mode Unie, de modetak van de zelfstandigenorganisatie Unizo, hebben de Vlaamse zelfstandige modeverkopers tijdens de zomerkoopjes, die vrijdag aflopen, 0,3 procent meer verkocht dan vorig jaar. 'We zijn tevreden dat we licht groeien, aangezien de economische omstandigheden verre van ideaal zijn', zegt Luc Ardies van Mode Unie. NSZ, een andere zelfstandigenorganisatie, tekent een negatievere tendens op. Volgens haar is de verkoop dit jaar met 6 procent gedaald.

Herfstig

'De voornaamste oorzaak is het weer', klinkt het bij NSZ. 'De hittegolf tijdens de eerste koopjesweek en de herfstige slotweek hadden een negatieve invloed op de verkoop.' Volgens Ardies van Unizo werd er in de eerste dagen van de zomerkoopjesperiode inderdaad minder verkocht door de hitte, maar de achterstand is in de weken nadien ingehaald.

50%
De Nederlandse webwinkel Coolblue zag zijn omzet tijdens de koopjesperiode met de helft stijgen.

Niet alleen het weer deed de zelfstandigen zweten. Ook de groeiende populariteit van de webwinkels snoept aan de omzet van kledingwinkels. Beide organisaties wijzen naar de groei en het belang van e-commerce. De online kledingverkoper Vente-Exclusive ziet zijn verkoop al maanden stijgen. Tijdens de koopjes steeg de verkoop met ongeveer 20 procent. 'Wij verkopen altijd kleding met korting, maar tijdens de koopjes gaven we een extra zomerkorting', zegt woordvoerder Peter Burin.

9 miljoen artikelen

En niet alleen Belgische digitale modewinkels pikken een graantje mee van de koopjesperiode, een typisch Belgisch fenomeen. Ook de Nederlandse elektronicawebwinkels Bol.com en Coolblue gaven in de afgelopen weken kortingen. 'We zien dat de koopjescampagne deze zomer nog populairder is dan vorig jaar', zegt woordvoerster Marjolein Verkerk. 'Tijdens de warme periode hebben we een record aantal ventilatoren en zwembaden verkocht.'

Coolblue zag zijn omzet met 50 procent stijgen tegenover de zomerkoopjes van vorig jaar. Dat wijt het bedrijf aan het feit dat het voor het eerst een reclamecampagne voerde op de Vlaamse televisie. Daarnaast heeft ook de hitte geholpen. 'Toen het zo warm was, hadden de mensen geen zin om door de winkelstraten te wandelen. Dus shopten ze vanuit hun koele zetel.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud