'Kleding die je op Vinted zet, is meteen weg'

Vinted-CEO Thomas Plantenga en medeoprichter Mantas Mikuckas. ©Vinted

Dat de Zweedse familie Wallenberg 250 miljoen euro in Vinted pompt, toont aan dat de tweedehandsverkoop van kleding booming business is. De gevestigde modemerken zijn alert. 'Ik houd de Facebook-groepen die de kleding van mijn bedrijf verkopen in het oog.'

'Ik zit pas een maand op Vinted, op aanraden van een vriendin, en nu al maak ik er reclame voor.' De 44-jarige keukenverkoper Elke Lens is enthousiast over de webwinkel waarop particulieren hun kleding kunnen verkopen aan andere particulieren. Ze is bijna even enthousiast als de Zweedse zakenfamilie Wallenberg, die 250 miljoen euro investeert in Vinted. De kapitaalverhoging plakt een waarde van 3,5 miljard euro op het bedrijf, waarin ook de Belgische holding Sofina eind 2019 investeerde.

De essentie

  • De Zweedse zakenfamilie Wallenberg investeert 250 miljoen euro in Vinted.
  • Via die Litouwse webwinkel kunnen particulieren hun kleding verkopen aan andere particulieren.
  • In België zijn er 1 miljoen klanten, onder wie Elke Lens. Zij verkocht in een maand tijd 20 kledingstukken en verdiende 500 euro.
  • Kledingketens als JBC en H&M houden initiatieven als Vinted nauwlettend in het oog, maar zeggen nog geen hinder te ondervinden.

Het Litouwse Vinted groeit als kool. In 2018 verkochten zijn klanten voor 500 miljoen euro kleding. In 2019 ging het al om 1,3 miljard euro.

Dankzij Vinted en Facebook-groepen waarop particulieren kleding kopen en verkopen, wordt tweedehandskleding almaar populairder. De gemiddelde kleerkast is in 2023 voor meer dan een kwart gevuld met tweedehandskleding, voorspelt Boston Consulting Group. Het studiebureau ziet de komende jaren een jaarlijkse groei van 15 tot 20 procent. Vinted wil het momentum grijpen en met het geld van de kapitaalverhoging naar nieuwe landen trekken. Vandaag is het actief in 13 landen.

Zara

Lens is een voorbeeld van hoe Vinted nieuwe mensen naar de tweedehandsmarkt leidt. 'Vroeger gooide ik mijn ongebruikte kleding in de kledingcontainer. Ik kocht geen kleding in de kringloopwinkel. Vinted is gebruiksvriendelijk en er is voor ieder wat wils. Je kunt zoeken naar kleding van pakweg Liu Jo of Essentiel. Maar ook kleding van Zara en H&M.'

In amper een maand verdiende ze 500 euro door 20 kledingstukken te verkopen. 'Kleding die je op Vinted zet, is meteen weg. Zelfs naar Valencia stuurde ik al een pakje.' Het bedrijf heeft 37 miljoen leden, van wie meer dan 1 miljoen in België.

Facebook telt drie groepen waarin gebruikers uitsluitend tweedehands JBC-kleding verkopen.
Bart Claes
CEO JBC

Kleding versturen vergt weinig rompslomp. 'Ik maak foto's, schrijf een tekstje, steek de kleding in een doos, plak er het door Vinted opgestelde verzendlabel op en ga naar het inzamelpunt in de boekhandel in de buurt. Het lijkt op een pakje van Zalando retour sturen.'

Vinted regelt de betaling. De koper betaalt Vinted de aankoopprijs en een servicekost. Nadien stort het bedrijf het geld op de bankrekening van de klant of in diens Vinted-portemonnee. Zo moedigt Vinted verkopers aan om ook te kopen. 'Ik geef toe dat ik ook al gekocht heb, hoewel ik dat niet van plan was', zegt Lens.

Slachtoffers

De gevestigde modemerken zijn waarschijnlijk minder enthousiast over Vinted, dat hun klanten dreigt af te snoepen. De modeondernemers die we contacteren zeggen er niets van te merken en vermoeden dat vooral hun concurrenten er last van hebben. Drie soorten bedrijven worden vaak genoemd als mogelijke slachtoffers: ketens als Zara en H&M, duurdere merken als Hugo Boss en Essentiel, en de verkopers van kinderkleding, zoals JBC.

Een pakje naar een koper sturen is even makkelijk als een Zalando-pakket retour sturen.
Elke Lens
Verkoper van keukens en tweedehandskleding

'Facebook telt drie groepen waarin mensen uitsluitend JBC-kleding verkopen', zegt JBC-topman Bart Claes. 'We voelen dat voorlopig niet aan onze omzet, maar we houden de trend in het oog. Enkele jaren geleden werkten we mee aan een tweedehandsplatform, maar dat lukte niet rendabel.' Ook H&M lanceerde al tweedehandsplatformen.

Lens zegt dat de tweedehandsverkoop niet noodzakelijk nadelig hoeft te zijn voor gevestigde waarden. 'Een vriendin baat een boetiek uit (zij wenste niet te reageren, red.) en de meisjes die voor haar werken kopen nu zelf kleding van Essentiel. Die verkopen ze een seizoen later via Vinted, waardoor de dure kleding hen uiteindelijk weinig kost.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud