Kleine supermarkten veroveren het straatbeeld

©photo news

Er komen steeds meer supermarkten bij. Wel geen grote meer, maar buurtwinkels. Die vervangen de kruidenier op de hoek, het winkeltje van het tankstation en zelfs de bakker.

Vijf supermarkten in een straal van minder dan 1 km in de buurt. Om de hoek drie winkels van Carrefour Express, een Louis Delhaize, een Délitraiteur en ook nog een Shop & Go van Delhaize. In de stadskernen, zoals in Brussel, is dat geen uitzondering meer, er komen almaar supermarkten bij.

En dat, terwijl dat tot voor kort nog omgekeerd was. Door de crisis werd de expansie van de winkels stilgelegd. Delhaize en Aldi keken enkele jaren de kat uit de boom. Bij Carrefour gingen winkels dicht omdat de retailketen ingrijpend moest saneren. Ook Lidl sloot in twee jaar tijd acht winkels. Enkel Colruyt bleef supermarkten openen.

Maar nu is het tij dus gekeerd. In de cijfers die De Tijd kreeg van de belangrijkste supermarktketens is duidelijk een kentering merkbaar. Meer supermarkten openen sinds 2012 de deuren. De ketens melden bovendien dat ze nog meer winkels openen de komende jaren. De komst van het Nederlandse Albert Heijn zit daar zeker voor iets tussen, maar nog meer willen de retailers de concurrentie met elkaar aangaan. Daarom moeten er meer winkels zijn die in het straatbeeld in het oog springen.

‘Er is opnieuw een versnelling in de expansie van de winkelketens. Zo vond Aldi een paar jaar geleden dat het op een verzadigingspunt was gekomen, maar het is nu weer volop aan het uitkijken naar nieuwe winkelpanden. Alleen in het allerkleinste segment van de supermarkten, zoals de kleine Prima- of Sparwinkeltjes, vallen nog klappen’, stelt retailexpert Gino Van Ossel.

De echte groei zit bij de kleinere supermarkten van de grote ketens. Die kunnen klanten afsnoepen van alle andere winkels in de buurt. Van de bakker, de slager en zelfs van de krantenwinkel die koude dranken verkoopt. Van Ossel: ‘Neem nu een consument die op zoek is naar een broodje voor zijn lunch. Wanneer hij naast dat broodje ook een tube tandpasta nodig heeft en een stukje fruit, dan zal hij snel de Carrefour Express binnenspringen en niet de broodjeszaak, waar de mensen in een rij staan aan te schuiven.’ De winkelketens spelen daar gretig op door in hun kleinere winkels naast het meer algemene aanbod ook een kop koffie aan te bieden of verse broodjes.

Carrefour opende in 2012 negen nieuwe Express-winkels, net zoals het jaar voordien. Carrefour is overduidelijk aan een herovering van de markt bezig, nu de besparingsjaren achter de rug zijn, maar dan in het klein. Ook Delhaize trekt die kaart. Delhaize opende drie Proxy’s en negen Shop & Go’s, buurtwinkels die in de handen zijn van zelfstandigen, waardoor ze veel latere openingsuren hebben en vaak ook op zondag de deuren openen.

Maar ook de ‘gewone’ supermarkten zijn nog in opmars. Colruyt opende dit jaar al vier winkels, bij Match waren dat er drie en Delhaize opende er één. Albert Heijn, de Nederlandse winkelketen die de retailsector wakker schudde, opende in zijn eerste jaar (2012) tien winkels. Sindsdien kwamen er nog eens zes bij en Albert Heijn wil dit jaar afklokken op 20 winkels. De Nederlandse winkelketen begon in ons land met de overtuiging dat het goedkoper kon zijn dan de rest van de sector en dat de Belgen trek hadden in Nederlandse producten. Wat tot zover niet helemaal waar blijkt te zijn. De Belgische consument is bereid een ommetje te maken voor een rondje shoppen in een Albert Heijn, maar zijn wekelijkse boodschappen doet hij toch liever in zijn gewone supermarkt, waar hij vertrouwd is met het assortiment. Albert Heijn laat zich daardoor niet afschrikken en gaat voort met zijn Belgische verovering.

Hypermarkten, of de hele grote supermarkten, kwamen er de jongste twee jaar niet meer bij in ons land. Enkel Cora gaf onlangs aan nog een winkel te willen openen in Moeskroen.

Opvallend is dat niet alleen het aantal winkels stijgt, maar ook de winkeloppervlakte. Niet omdat er zeer grote winkels worden bijgebouwd, maar omdat de allerkleinste wegvallen. Er zijn steeds minder kruideniers om de hoek, wel meer buurtwinkels van grote ketens. Wanneer een Okay of een Proxy-Delhaize in een dorp opduikt, dan is die vaak een pak groter dan het vroegere winkeltje. Er is een overcompensatie zeg maar aan betere buurtwinkels, met een groter aanbod dan een traditioneel winkeltje.

‘Het aantal m2 aan supermarkten neemt sneller toen dan dat de markt groeit. Dat is niet alleen in België zo, maar ook in andere landen. Dat veroorzaakt stress’, zegt Van Ossel. Meer winkels, betekent meer concurrentie. De retailwereld loopt dan ook op de toppen van haar tenen. Pierre-Oliver Beckers, CEO van Delhaize, won er bij de jongste presentatie van de resultaten geen doekjes om: ‘Er komen almaar winkels bij, het is vechten om de klanten.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud