Kris Peeters gelast onderzoek naar stunt Albert Heijn

Kris Peeters schakelt de Economische Inspectie in tegen Albert Heijn. ©Photo News

De Belgische actie '1+2'-gratis van de Nederlandse grootgrutter doet volgens de federale minister van Consumenten vragen rijzen.

De supermarktketen Albert Heijn werkte zich dinsdag in het nieuws met een opvallende nieuwe prijzenslag in ons land: twee producten gratis bij de aankoop van één product. De aankondiging staat in de reclamefolder voor deze week onder de kop 'De scherpste acties ooit in Vlaanderen'. Het gaat om een primeur voor de Belgische markt.

Eerder woensdag bleek al dat de actie Buurtsuper.be, de afdeling voor zelfstandige supermarkten van de werkgeversorganisatie Unizo, in het verkeerde keelgat schiet. Op haar website noemt de organisatie zich 'zeer verontrust'. Ze vraagt de Economische Inspectie van de federale overheidsdienst Economie om uit te zoeken of Albert Heijn niet verkoopt met verlies. Dat is wettelijk verboden. Het verbod moet waarborgen dat concurrentie tussen handelaars op een correcte manier verloopt.

'Onredelijke druk'

Nu sluit Kris Peeters (CD&V), de minister van Economie en Consumenten, zich daarbij aan. Hij geeft volgens een mededeling van zijn kabinet opdracht aan de Economische Inspectie om de actie van Albert Heijn te onderzoeken. 'Ik wil nagaan of het verbod op verkopen met verlies wordt nageleefd en of er geen onredelijke druk wordt uitgeoefend op leveranciers', aldus Peeters.

Volgens de minister doet de actie vragen rijzen. 'Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar het is verboden om met verlies te verkopen. Bij verkoop met verlies wordt de normale concurrentie namelijk onmogelijk gemaakt. Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt gaan domineren.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud