Kwart meer winst voor Ahold ondanks Oranje-fiasco

Foto Emy Elleboog ©Emy Elleboog

De Nederlandse retailer Ahold heeft in het tweede kwartaal goed geboerd. Over de hele lijn gingen de resultaten hoger en de nettowinst veerde zelfs een kwart op. Ahold won marktaandeel in de VS en Nederland, maar het fiasco van Oranje op het EK was voor Albert Heijn een tegenvaller van formaat.

De omzet nam in het tweede kwartaal met 11,9 procent toe tot 7,69 miljard euro. Bij constante wisselkoersen bedroeg de toename 3,9 procent. 'Het marktklimaat blijft lastig, de concurrentie hevig en de klant laat zich nog altijd door prijs leiden', merkt het bedrijf op in een persbericht. In de VS kwam de omzetgroei in dollar uit op 3,4 procent, in Nederland op 5,3 procent.

De bedrijfswinst (ebit) verbeterde met 18,5 procent tot 326 miljoen euro. De groei dient wel iets gerelativeerd, want een jaar eerder was er een last van 22 miljoen euro voor reorganisatie in de VS. De onderliggende operationele winstmarge kwam uit op 4,3 procent en bleef daarmee grosso modo stabiel. De nettowinst veerde 24,6 procent op tot 248 miljoen euro.

Oranje

In de Verenigde Staten verbeterde de operationele winstmarge van 4,1 tot 4,3 procent. Dat is een vol procentpunt meer dan het cijfer dat Delhaize woensdag rapporteerde. Ahold schrijft de gunstige evolutie toe aan het letten op de kosten, het verhogen van de operationele efficiëntie en lagere premies voor ziektekostenverzekering.

In Nederland daalde de operationele winstmarge van 6,2 tot 5,4 procent. De daling is voor een klein deel te wijten aan de op 9 mei afgeronde overname van de onlineretailer bol.com. 'De marge bij Albert Heijn werd geraakt door prijsinvesteringen, toegenomen promotionele activiteit en de weinig succesvolle EK-voetbal campagne', legt Ahold uit. Net als bij andere voetbalkampioenschappen had de winkelketen opnieuw zwaar geïnvesteerd in Oranje-acties, maar de snelle, roemloze uitschakeling van de ploeg zorgde voor een financiële kater. In de Nederlandse cijfers zijn ook die voor de winkels in België begrepen. In het tweede kwartaal kwamen er in ons land een vijfde en een zesde AH-winkel bij. 'De prestaties van onze Belgische winkels zijn bemoedigend.'

Ahold is in Europa ook actief in Tsjechië en Slowakije. Daar daalde de omzet met 2,8 procent, vooral als gevolg van de btw-verhoging in Tsjechië. De operationele winstmarge ging van 1,0 naar 0,9 procent.

Moeilijk

Het Nederlandse concern geeft geen becijferde prognose voor het hele jaar. 'Wij verwachten aanhoudend moeilijke marktomstandigheden en we houden rekening met het mogelijke effect van stijgende grondstofprijzen in de tweede helft van het jaar, vooral in de Verenigde Staten', klinkt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud