Lage inflatie en zuinige klant spelen Ahold parten

Nederlanders winkelen in een Albert Heijn net voor de kerst - Foto ANP ©ANP

De Nederlandse retailer Ahold heeft in het vierde kwartaal minder verkocht en minder winst behaald. De lage inflatie, de hogere btw op tabak en de prijsbewuste klant worden met de vinger gewezen. Voor 2014 is de toon voorzichtig.

Ahold maakte vorige maand al bekend in het vierde kwartaal een omzet van 7,47 miljard euro te hebben gedraaid. Dat is 4,2 procent minder dan in de overeenkomstige periode van 2012. Worden wisselkoerseffecten, de impact van de orkaan Sandy in 2012 en het effect van de hogere btw op tabakswaren in Nederland er uit gefilterd, dan bleef de omzet min of meer constant, zegt de supermarktketen in een persbericht.

De evolutie van de diverse regio’s waar Ahold actief is, was sterk uiteenlopend. Ahold USA boekte 2,1 procent minder omzet in dollar, in Nederland was er 0,7 procent groei (1,6% zonder het tabakseffect) en in Tsjechië werd 1,9 procent minder verkocht in kronen.

De bedrijfswinst steeg licht (+1,6%) tot 311 miljoen euro, terwijl de nettowinst 10,4 procent lager afklokte op 215 miljoen euro of 0,22 euro per aandeel.

Over het hele jaar bleef de omzet van Ahold nagenoeg constant op 32,6 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen was er 2 procent groei. De bedrijfswinst zakte met 7,3 procent tot 1,24 miljard euro. Dat de nettowinst 177,3 procent hoger wipte tot 2,54 miljard euro, is te danken aan de verkoop van het 60 procent-belang in de Scandinavische dochter ICA, die 1,75 miljard in het laatje bracht.

De aandeelhouders worden intussen verwend. Het dividend stijgt met 7 procent tot 0,47 euro per aandeel. In januari heeft een buitengewone algemene vergadering bovendien een kapitaalvermindering van 1 miljard euro en een omgekeerde aandelensplitsing goedgekeurd. Dit komt bovenop het aandeleninkoopprogramma ter waarde van 2 miljard euro, dat nog verder loopt en in december van dit jaar wordt afgerond.

Topman Dick Boer zegt in het persbericht een geleidelijke verbetering van de economische omstandigheden te verwachten, maar toch blijft hij ‘voorzichtig over de vooruitzichten voor de voedingsmiddelendetailhandel in 2014’. Ahold blijft verder zoeken naar manieren om de activiteiten te vereenvoudigen en zo de kosten te verminderen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud