Lidl bereidt groots offensief voor in de VS

©BELGA

De Duitse supermarktketen Lidl wil in 2018 actief worden met maar liefst vijftig winkels. Nadien zal het aantal Lidls in de VS aan een fors tempo toenemen.

De goedkope supermarktketen Lidl wil zijn komst naar de VS groots aanpakken en kondigt een heus offensief aan. Op dit moment werken in een nieuw hoofdkantoor in Arlington 200 medewerkers aan een Amerikaanse lancering in 2018. Ze hebben een budget van 200 miljoen euro, zegt Lidls CEO Sven Seidel in de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Lidl wil meteen van start gaan met tientallen winkels en dat aantal zal meteen daarna fors groeien. 'Het groeitempo zal hoog zijn. Wij willen groeien en de Verenigde Staten zijn een strategische markt voor ons', zegt Seidel.

Aartsrivaal Aldi

Lidl moet wel groots uitpakken, want het komt in de VS zijn landgenoot en aartsrivaal Aldi tegen. Dat is al jaren actief over de oceaan. Zowel Aldi Süd als het ook in ons land actieve Aldi Nord heeft winkels in de VS. Aldi Nord boekt met zijn Amerikaanse keten Trader Joe's een omzet van 6,2 miljard en de Amerikaanse winkels van Aldi Süd genereren een omzet van 8 miljard euro.

Begin 2016 zal Lidl in Nederland wijn en producten die geen voeding zijn aan huis leveren. Dat melden bronnen aan de Nederlandse gespecialiseerde website Distrifood. De producten zouden vanuit magazijnen in Duitsland worden geleverd.

De woordvoerder van Lidl Nederland wil het nieuws niet bevestigen. 'Wij zijn op dit moment in een oriënterende fase voor wat betreft onze onlineverkoopactiviteiten. Binnen deze fase onderzoeken wij momenteel de vragen over hoe, wat en wanneer.'

Vooral Aldi Süd is een te duchten concurrent voor Lidl. De keten heeft vandaag 1.375 winkels in de VS en tegen de komst van Lidl moet dat aantal gestegen zijn tot 2.000, kondigde de keten aan nadat Lidl had aangekondigd dat het er aan dacht om naar de VS te gaan.

Gaspedaal

Lidl-CEO Seidel is niet bang voor Aldi. 'De VS is groot. Als Aldi er op het gaspedaal gaat staan, ben ik tevreden. Ze bereiden dan de markt voor voor ons.'

Lidl bereidt zijn offensief grondig voor, want zomaar de Europese winkels en de Europese stijl kopiëren is niet mogelijk. 'Er hangt een start-upsfeer bij ons', zegt Seidel.

Geen discount

Nu al is bijvoorbeeld duidelijk dat de keten zich niet in de markt zal zetten als discounter. 'In De VS zijn discountwinkels winkels waarin je geen voeding kunt kopen. Als we onze winkels 'discount' noemen, zouden we verwarring creëren. Daarom spreken we in de VS over 'limited assortment'-winkels.'

Intussen is Lidl er in geslaagd om het veel oudere Aldi bij te benen. In Europa boekte Lidl in 2014 een omzet van 62,7 miljard euro, terwijl Aldi 53,8 miljard noteerde. In de belangrijke Duitse thuismarkt is Aldi nog wel groter.

Dat geldt ook voor België, blijkt uit cijfers van Planet Retail. Met een marktaandeel van 10,8 procent en een omzet van 3,2 miljard euro is Aldi groter dan Lidl, dat met een marktaandeel van 8,1 procent een omzet van 2,8 miljard euro boekt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud