Advertentie

Lidl koopt 3 Belgische Albert Heijns

©BELGA

Ahold Delhaize heeft vier Belgische Albert Heijns en één Delhaize verkocht. Het moet nog acht Belgische winkels verkopen om Delhaize en Albert Heijn te mogen laten samenwerken.

De Duitse supermarktketen Lidl neemt de Albert Heijn-winkels in Leuven, Turnhout en Oudenaarde over van de Nederlandse keten. Daarnaast koopt Lidl ook één Albert Heijn-winkel die de deuren nog niet geopend heeft.

Aan de Nederlandse keten Tanger verkoopt Ahold Delhaize de Albert Heijn in Antwerpen-Kiel en een Antwerpse winkels van de buurtwinkelketen Proxy Delhaize. Tanger is een keten die zich op de allochtone gemeenschap richt.

Het personeel dat in de winkels werkt zal bij zijn nieuwe werkgever onder dezelfde voorwaarden werken als bij Albert Heijn en Delhaize.

Verkoop volgt na fusie

Wordt concurrentie hierdoor groter?

Ahold Delhaize moet van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) winkels verkopen om de concurrentie na de fusie van Ahold en Delhaize te garanderen. De vraag rijst of de concurrentie door de nieuwe maatregel daadwerkelijk sterker zal worden.

In Oudenaarde, Leuven en Turnhout zal er de facto een winkel verdwijnen. Lidl neemt er drie Albert Heijns over, maar die winkels liggen vlak bij een bestaande Lidl.

'We willen in de drie gevallen de oude Lidl sluiten en onderbrengen in de Albert Heijns, die in een groter pand zitten', zegt Isabelle Colbrandt, de woordvoerder van Lidl.

Lidl wijst er op dat het de bedoeling is om alle personeel van de oude Lidl-winkel en de gekochte Albert Heijn-winkel in dienst te houden.

De Nederlandse moedergroep van Albert Heijn en Delhaize, Ahold Delhaize, moet in België 13 winkels verkopen van de Belgische concurrentietoezichthouder BMA. Het zoekt dus nog steeds naar een overnemer voor 8 winkels. 'We hopen dat er zo snel mogelijk een oplossing is, zodat het personeel in de winkels die nog te koop staan duidelijkheid krijgen over zijn toekomst', zegt Thomas Vanbiervliet van de vakbond ACLVB.

De vijf Delhaizes en acht Albert Heijns moeten worden verkocht om de concurrentie tussen Belgische supermarkten te vrijwaren. Sinds deze zomer behoren Albert Heijn en Delhaize tot hetzelfde bedrijf. Toen nam Ahold Delhaize Group over en ontstond Ahold Delhaize.

Ahold Delhaize te dominant

Sindsdien is het bedrijf in enkele regio's in Vlaanderen zo dominant dat de concurrentie in het gedrang komt. Leuvenaars spenderen bijvoorbeeld 57 procent van wat ze vandaag in supermarkten uitgeven bij Albert Heijn of Delhaize. In de regio Gent bedraagt het marktaandeel 59 procent, in Oudenaarde zelfs 61 procent.

Daarom oordeelde de Belgische concurrentietoezichthouder (BMA) in maart vorig jaar dat Ahold Delhaize in bepaalde regio's winkels moest verkopen. Het bedrijf stelde een lijst op met 13 af te stoten winkels, die de BMA goedkeurde.

Verkoop sleept aan

De verkoop van de winkels sleept lang aan. Ahold Delhaize vertelde het personeel dat ze eind vorig jaar zouden weten wie hun nieuwe werkgever wordt, maar intussen werd dat 'midden 2017'.

Voor de directie is het belangrijk zo snel mogelijk een overnemer te vinden, want pas na de verkoop kan Ahold Delhaize zijn twee Belgische ketens optimaal laten samenwerken om zo kosten te besparen en meer winst te boeken. Delhaize en Ahold zijn dan wel gefuseerd, ze mogen nog niet voluit samenwerken zolang de 13 winkels niet verkocht zijn. Daardoor kan Ahold Delhaize niet beslissen om eventueel de Albert Heijn-formule in ons land stop te zetten.


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud