Louboutin wint zaak tegen Amazon over namaakschoenen

Een Amerikaanse douanebeambte toont een partij onderschepte namaak-Louboutins. ©AFP

Het Franse luxeschoenenmerk Louboutin wint een rechtszaak in Brussel tegen e-commercereus Amazon wegens de verkoop van namaak van zijn bekende schoenen met rode zolen.

Louboutin had de zaak in maart aangespannen tegen drie Europese bedrijven van de Amerikaanse groep Amazon  , Amazon Europe Core, Amazon EU en Amazon Services Europe. Het Franse schoenenmerk vond het niet kunnen dat de namaakschoenen begin dit jaar op de modepagina's van de webwinkels Amazon.fr en Amazon.de verschenen.

Het ging om hoge hakken met rode zolen, een typisch kenmerk van Louboutin-schoenen. Aangezien ontwerper Christian Louboutin daar geen toestemming voor gaf, werden de rechten van zijn merk geschonden, oordeelt de Brusselse handelsrechter.

Actieve marketing

De rechtbank volgt in haar vonnis (7 augustus) grotendeels de redenering van advocaat Thierry Van Innis (Van Innis & Delarue), die Louboutin verdedigde. De Belgische merkenrechtspecialist argumenteerde dat de Amerikaanse e-commercereus zich schuldig maakte aan actieve commercialisering van nagemaakte goederen.

Amazon, dat benadrukte Louboutin al jaren te helpen bij het opsporen van namaak, betoogde tevergeefs dat het niet om actieve marketing ging.

50.000 euro
Dwangsom
De boete per dag als Amazon reclame blijft maken voor nagemaakte Louboutin-schoenen

De Brusselse handelsrechter verbiedt Amazon.fr en Amazon.de om de namaak nog in hun digitale etalages te plaatsen. Als de reclameboodschappen toch opnieuw zouden verschijnen, riskeert Amazon een dwangsom van 50.000 euro per dag, met een plafond van 50 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect