opmerkelijk

Luxemerk Richemont heeft dan toch CEO nodig

©AFP

De Zwitserse luxegroep Richemont liet twee jaar de CEO-stoel leeg, maar keert nu op haar stappen terug.

Twee jaar geleden schafte Johann Rupert, de voorzitter van de raad van bestuur en grootaandeelhouder van horlogemaker Richemont , de rol van CEO af. 'Het bedrijf is te groot om door één persoon bestuurd te worden', luidde de redenering toen. Rupert koos voor een strategie waarbij de managers van de divisies voortaan apart rapporteerden aan de raad van bestuur. 

Meer nog, het was 'oneerlijk' dat één persoon verantwoordelijk zou zijn voor de hele portefeuille van Richemont. Het bedrijf is bekend van luxemerken als Cartier en Van Cleef & Arpels en is op de Zwitserse beurs meer dan 30 miljard euro waard.

Maar het plan om de CEO-stoel vacant te laten blijkt geen succes. Het in Genève gebaseerde Richemont stelt met Jerome Lambert toch opnieuw een topman aan. Lambert werkt al ruim twintig jaar voor Richemont en was al operationeel directeur. In die hoedanigheid wist hij Rupert voldoende te overtuigen.

'Eerste onder gelijken'

Lambert wordt wel 'eerste onder gelijken' en zal naast de CEO's van zijn merken staan, aldus Rupert. Dat verzekert een 'coherente aanpak om onze gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken'.

Op de beurs werd de duidelijkheid over het leiderschap gunstig onthaald. Het bedrijf kondigde tegelijk ook een omzetstijging van 10 procent aan, wat bijdroeg aan het enthousiasme onder beleggers. 

'De aankondiging van een ervaren CEO moet de onrust wegnemen over het risico dat het bedrijf zou worden gerund als een federale staat van merken zonder duidelijke leider', zei John Guy, analist bij MainFirst, aan Bloomberg. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content