Maasmechelen Village stapelt verliezen op

Scott Malkin, topman van Value Retail, de internationale groep achter Maasmechelen Village ©Thomas De Boever

Het merkendorp Maasmechelen Village slaagt er na 13 jaar maar niet in winst te maken. De schuldenberg is aangezwollen tot 236 miljoen euro.

Maasmechelen Village viert deze maand zijn 13de verjaardag. Het shoppingdorp, gebouwd op de restanten van de mijnterril van Eisden, is een symbool van de reconversie na de sluiting van de Limburgse steenkoolmijnen eind jaren tachtig. Het ontvangt zowat 3 miljoen bezoekers per jaar en zag het voorbije jaar een stijging met 10 procent. Het shoppingdorp, met onder meer Max Mara, Swarowski en Geox als nieuwste permanente merken, is inmiddels goed voor 800 voltijdse jobs. Maasmechelen Village is daarmee uitgegroeid tot een belangrijke werkgever in Limburg. De provincie kan goed nieuws op het jobfront gebruiken, de autofabriek Ford Genk sluit over enkele weken de deuren.

Maar terwijl de winkels steeds meer klanten aantrekken, ziet het financiële plaatje van uitbater Maasmechelen Village er beroerd uit, blijkt uit de jaarrekeningen. Het bedrijf maakt jaar na jaar verlies. Maasmechelen Village incasseerde in 2013 een verlies van 19,1 miljoen euro en sleurt intussen ruim 180 miljoen euro aan overgedragen verliezen mee.

Maasmechelen Village behoort tot de bedrijvengroep Value Retail, gesticht door de Amerikaanse retailondernemer Scott Malkin. ‘Die veel bredere Europese onderneming is in volle expansie. Een werkelijk beeld van de onderneming kan je niet bereiken als je maar een deel ervan isoleert’, reageert de directie van Maasmechelen Village.

Het merkendorp noteert elk jaar een mooie omzetstijging, maar ziet de kosten sneller stijgen. Dat heeft onder meer te maken met de hoge financiële kosten, die in 2013 uitkwamen op circa 17 miljoen euro, of 87 procent van de omzet. De directie wijst erop dat slechts 2,6 miljoen euro van die financiële kosten echt extern zijn. De rest slaat op een achtergestelde lening door moedergroep Value Retail. ‘Dat is dus eigenlijk een vorm van herinvestering door de aandeelhouders’, zegt het bedrijf.

De totale schuldenberg loopt op tot 236 miljoen euro, of 36 procent meer dan vier jaar eerder. Het eigen vermogen kleurt 198 miljoen euro negatief. ‘Dat cijfer geeft vooreerst de afgeschreven historische kosten weer, meer dan de huidige waarde, en ten tweede de boekhoudkundige verliezen die werden aanvaard als deel van de herinvesteringsstrategie’, luidt de uitleg.

Grote kredietverschaffers liggen niet wakker van de rode cijfers, zolang moedergroep Value Retail maar alles bijpast. En dat is steeds het geval geweest, waardoor het merkendorp nog nooit een rentebetaling of kapitaalaflossing heeft gemist. ‘Het dossier ligt niet hoog op onze stapel, want we kijken naar het hele plaatje’, is te horen bij een schuldeiser.

Wanneer wordt Maasmechelen Village winstgevend? ‘Onze aandeelhouders zijn eerder gefocust op de groei van de kapitaalwaarde dan op een strategie van dividendrendement’, antwoordt het bedrijf. ‘We hebben een roadmap geïdentificeerd om belangrijke verhogingen in de kapitaalwaarde op korte termijn te bekomen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud