‘Macron van de zakenwereld' schudt Carrefour dooreen

Alexandre Bompard werd CEO bij Carrefour nadat hij Fnac weer succesvol maakte. ©AFP

Carrefour-CEO Alexandre Bompard gaat met de hakbijl door zijn bedrijf. Hij wil van Carrefour een digitaal bedrijf maken, zoals hij eerder bij Fnac deed.

In 2020 moeten de kosten van de Franse supermarktgroep Carrefour  2 miljard euro lager liggen, verkondigde CEO Alexandre Bompard deze week. Om dat doel te bereiken gaat hij met de hakbijl door het logge bedrijf, waarbij in meer dan 30 landen 380.000 mensen werken in 12.300 winkels.

In Frankrijk verdwijnen op het hoofdkantoor 2.400 jobs, kondigde Bompard deze week aan. In België is de tol verhoudingsgewijs nog zwaarder: er verdwijnen 1.233 jobs. Liefst een tiende van het totale personeelsbestand.

Koppositie verloren

Toen Bompard kondigde ook aan dat hij in de komende vier jaar 2,8 miljard euro gaat investeren in e-commerce. Dat is zes keer meer dan vandaag. Bompard wil Carrefour digitaliseren voor Amazon  na Amerika, waar het een supermarktketen overnam, ook een offensief inzet in Europa.

2,8 miljard
E-commerce
Bompard versterkte de e-commerceafdeling van Fnac. Nu wil hij 2,8 miljard euro investeren in de webwinkel van Carrefour.

Carrefour doet het online veel slechter dan andere klassieke Franse supermarktketens zoals E.Leclerc. Door massaal in te zetten op afhaalpunten en thuislevering controleert E.Leclerc 50 procent van de Franse online voedingverkoop. Carrefour raakt met moeite aan 10 procent. Dat moet 20 procent worden tegen 2020. Jaarlijks wil Carrefour dan voor 5 miljard euro voeding verkopen via het web.

Mede door zijn online voorsprong stak E.Leclerc Carrefour vorig jaar voorbij als grootste supermarktketen van Frankrijk. Dat was een blamage voor Carrefour, dat de helft van zijn 88 miljard euro omzet in zijn thuisland boekt.

Bompard moet dus ingrijpen, ook al omdat de bedrijfswinst vorig jaar met 15 procent daalde naar 2 miljard euro.

Fnac hervormen

Bompard staat bij Carrefour voor dezelfde grote uitdaging als bij Fnac  , de Franse elektroketen waar hij in 2010 aan de slag ging als CEO. Fnac was toen murw geslagen door de Amerikaanse e-commercereus Amazon, die klanten wegsnoepte met zijn aantrekkelijke, goedkope en snelle webwinkel.

Bompard investeerde fors in de webwinkel van Fnac en slaagde er al snel in om de omzet weer te doen groeien. Nog belangrijker was dat de winst onder het bewind van Bompard maal drie ging.

500
Herstructurering
Bij Fnac schrapte Bompard 500 van de 20.000 jobs.

Dat bereikte Bompard door fors in de kosten te snijden. Na een herstructurering verdwenen 500 van de in totaal 20.000 jobs.

De grootste verwezenlijking bij zijn passage bij Fnac was de overname van Fnacs Britse concurrent Darty, dat bij ons bekend is van elektroketen Vanden Borre. Die kaapte Bompard voor 1,1 miljard euro weg voor de neus van Steinhoff, dat qua marktwaarde twintig keer groter was dan Fnac.

Toen hij afgelopen zomer het Fnac-hoofdkantoor inruilde voor dat van Carrefour, lag de beurskoers van Fnac drie keer zo hoog als in 2011, toen Bompard het bedrijf naar de beurs bracht.

Macron

Bompard staat erom bekend de mouwen op te stropen en grondig te hervormen. Door die verfrissende stijl wordt de 45-jarige manager de ‘Macron van de zakenwereld’ genoemd. Een verwijzing naar Emanuel Macron, de 40-jarige politicus die vorig jaar verbazingwekkend de president van Frankrijk werd en zijn logge land economisch ingrijpend wil hervormen.

Bompard lacht misschien altijd, maar dat wil niet zeggen dat hij niet hard kan zijn.
Philippe Villin
Bankier

‘Net als Macron is Bompard jong, slim en succesvol. Hij is ook erg sympathiek’, zei Stéphane Richard, de CEO van telecomoperator Orange, onlangs in de krant Financial Times. Net als Macron durft Bompard krachtdadig ingrijpen.

‘Hij lacht misschien altijd, maar dat wil niet zeggen dat hij niet hard kan zijn. Alexandre weet van aanpakken’, zei de Franse bankier Philippe Villin in dezelfde krant. Dat die uitspraak klopt, bleek deze week.

Voor hij CEO was bij Carrefour en Fnac was Bompard ook al CEO bij radiozender Europe 1. Daar beleefde hij een minder leuke periode, want hij vertrok er met een weinig hartelijk afscheid. Hij had geprobeerd om CEO te worden bij de Franse openbare omroep France Télévisions. Toen dat mislukte, ontstond r spanning tussen hem en zijn broodheer.

Bompard heeft gestudeerd aan prestigieuze onderwijsinstellingen zoals Science Po en de Ecole Nationale de l’Administration, waar het kruim van de Franse politiek en het Franse bedrijfsleven worden opgeleid.

Roger Federer

Meteen daarna ging hij aan de slag als adviseur van de regering van toenmalig premier François Fillon. Al snel maakte hij de overstap naar de privésector. Bij tv-groep Canal+ ging hij de CEO adviseren.

Wanneer hij niet tussen de supermarktrekken loopt, brengt Bompard tijd door met zijn vrouw en hun drie dochters. Hij tennist en supportert voor Roger Federer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect