interview

'Marks & Spencer heeft de perfecte combinatie tussen clicks en bricks'

©BELGA

Het Marks & Spencer (M&S) dat donderdag opnieuw een winkel opende in België, is niet het M&S dat veertien jaar geleden wegtrok uit ons land, zegt CEO Marc Bolland. Het legt net zoals Zara en Primark aan een sneller tempo nieuwe kleding in zijn rekken. 'En we zijn veel hipper geworden.'

Na meer dan tien jaar kunnen de Belgen opnieuw kleding en verse voedingswaren kopen bij de Britse keten Marks & Spencer. Donderdag knipte CEO Marc Bolland het lintje van de flagshipstore in Brussel door. Voor hij dat deed verontschuldigde hij zich bij het verzamelde publiek. ‘Sorry dat we in 2001 weggetrokken zijn uit België. We hopen dat jullie ons weer welkom heten.’

Waarom zijn jullie terug naar België gekomen? Waarom zou Marks & Spencer hier nu wel een succes kunnen worden?
Marc Bolland: ‘Ook in 2001 waren onze vier winkels in België een succes. Maar de toenmalige CEO heeft destijds besloten dat hij alle middelen wilde investeren in de Britse thuismarkt (die het toen moeilijk had, red.). Daarom sloot hij alle winkels in Europa, ook de succesvolle.’

Wanneer donderdag om 12 uur de deuren van de nieuwe Brusselse Marks & Spencer open gaan, stromen mondjesmaat honderden wachtende klanten binnen. Onder hen bevinden zich vooral dertigplussers. Maar ook de 23-jarige Britse Yasmin snuistert door de voedingsafdeling van de winkel. 'Ik woon al twee jaar in Brussel, maar ik heb heimwee', zegt ze. 'Deze op en top Britse winkel is een geschenk voor mij.' In haar mandje heeft Yasmin producten zitten die je niet terugvindt in klassieke Belgische winkels. 'Scotch eggs en speciale pickles. Mijn Belgische vrienden vinden ze afschuwelijk smaken, maar ik hou ervan.'

Naar de bovenliggende verdiepingen met kleding zal ze niet gaan. 'Kleding van Marks & Spencer? Dat is iets wat je mama voor je koopt. Ik koop bijna nooit kleding bij de keten. Af en toe eens een pyjama.'

Ook de Belgische jongeren Jena (19) en Victoria (19) komen vooral naar M&S voor de voeding. 'Ik ga vaak naar Londen en telkens bezoek ik de plaatselijke Marks & Spencer', zegt Jena. 'Ik hou van het voedsel dat ze verkopen. Fudge cake is mijn persoonlijke favoriet.'

'Ik koop bijna nooit kleding bij Marks & Spencer', zegt Jana. 'Hoogstens wat accesoires.' Victoria zegt dat M&S-kleding vooral voor mensen vanaf 30 is. 'Maar ik vind wel dat de kleding die hier hangt, trendier is dan die in de Britse winkels. Dit gele jurkje zou ik zonder problemen dragen op een festival.'

‘We zijn intussen al lang niet meer het bedrijf uit 2001. Toen hadden we drie depots die niet ons eigendom waren. We waren niet klaar voor e-commerce, want we reden in feite de grand prix van Monte Carlo met een huurwagen. Nu hebben we een eigen depot. Het grootste van heel Europa. Daardoor hebben we onze webshop in de afgelopen 12 maanden optimaal kunnen uitbouwen. We hebben nu de perfecte combincatie tussen clicks en bricks. Onze webshop groeide vorig jaar met 13,8 procent (In 2014 bedroeg de onlineomzet 800 miljoen pond (1,1 miljard euro, red.).’

Hip

U zult naast de winkel in Brussel geen andere Belgische winkels openen.
Bolland: ‘Zeg nooit nooit, maar het is inderdaad niet de bedoeling om andere winkels te openen. De Brusselse winkel is een flagshipstore. Het is de bedoeling dat mensen er producten komen bekijken en ze nadien online bestellen. Of omgekeerd: dat ze online iets zien en het hier komen bekijken.’

Online shoppen is hip. Maar shoppen bij Marks & Spencer is dat niet, zeggen critici.
Bolland: ‘In het Verenigd Koninkrijk hebben we 20 miljoen klanten. Dat is maar liefst 11 procent van de kledingmarkt. 30 procent van de Britse vrouwen vanaf 16 jaar draagt onze lingerie. Bovendien zorgen we er sinds een jaar voor dat er om de twee weken nieuwe kledingstukken in de winkel liggen. Dat is bij onze concurrenten ook zo, maar onze troef is onze onklopbare kwaliteit. Onze kleding gaat in tegenstelling tot die van andere ketens jarenlang mee en ze is niet leeftijdsgebonden.’

Maar is dat wel wat jongeren willen?
Bolland: ‘We richten ons niet specifiek op jongeren. Eerder op mensen tussen 25 en 45 jaar die stijlvolle kleding willen aan lage prijzen. Kijk naar deze suède rok (wijst). Ze kost 249 euro. Elders kost ze minstens drie keer zoveel. Wij kunnen de prijzen drukken door onze schaalgrootte en door onze jarenlange samenwerking met onze leveranciers.’

Analisten menen dat naar het buitenland trekt om de sputterende Britse activiteiten te compenseren.
Bolland: ‘Dat klopt niet. In de laatste maanden van 2014 groeiden we op de Britse markt en ik heb goede hoop dat die groei zal aanhouden. Het is ook veelzeggend dat onze voedingsafdeling blijft groeien, terwijl andere Britse klassieke winkelketens, zoals de supermarkten zoals Tesco en Sainsbury’s, het moeilijk hebben.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud