Advertentie
Advertentie

Marks & Spencer ziet winst weer groeien, maar sputtert

Twee weken geleden opende Marks & Spencer een winkel in Brussel. ©BELGA

De Britse kleding- en voedingswinkelketen Marks & Spencer (M&S) zag zijn kledingverkoop vorig jaar met 2,5 procent dalen. Ook de verkoop via de webshop daalde, met 2 procent. Maar doordat er 3,4 procent meer voeding werd verkocht, kijkt M&S terug op een stabiel 2014, waarin het voor het eerst weer winstgroei noteert.

Met 10,3 miljard pond (14,4 miljard euro) blijft de omzet van M&S stabiel ten opzichte van 2013. De onderliggende operationele winst steeg met 2,8 procent naar 762,5 miljoen pond. De onderliggende winst voor belastingen met 6,1 procent naar 661,2 miljoen pond. Dat M&S voor het eerst sinds 2014 zijn winst weer ziet stijgen, is goed nieuws voor zijn Nederlandse CEO Mark Bolland.

Confituur

Toch kan hij niet met een gerust hart slapen, want enkele tendensen zijn zorgwekkend. M&S ziet zijn voedingsactiviteiten groeien, maar de kledingverkoop daalt. M&S verkoopt producten zoals brood, diepvriesmaaltijden, bereide voeding en basisvoedins zoals confituur in zijn winkels en in de on-the-go-formule Simply Food.

De verkoop van voeding steeg met 3,4 procent. Maar dat komt vooral doordat de keten in zijn thuismarkt, het Vernigd Koninkrijk, 62 nieuwe Simply Food-winkels heeft geopend. Ook in onder andere Parijs gingen er enkele nieuwe voedingswinkels open. Als er alleen rekening wordt gehouden met de winkels die meer dan een jaar open zijn, bedraagt de groei maar 0,6 procent.

Winterweer

De verkoop van kleding en een basisaanbod aan huisdecoratie daalt met 2,5 procent. Als alleen de winkels die ouder zijn dan één jaar in rekening worden gebracht, daalt de verkoop zelfs met 3,1 procent. 'De Britse retailsector voelde de impact van de op twee na warmste herfst ooit', klinkt het.

De kledingverkoop daalde ook door logistieke problemen in de kerstperiode in het depot van waaruit pakjes worden verzonden. Daardoor daalde de onlineverkoop met 2 procent. Het bedrijf zegt dat het lessen geleerd heeft en dat zijn logistiek aangepast is.

Buiten zijn thuismarkt gaat het M&S, dat twee weken geleden nog een winkel opende in Brussel, ook niet helemaal voor de wind. De verkoop daalde met 2,1 procent. De voornaamste oorzaak waren politieke problemen in Rusland, Oekraïne en Turkijke, beweert M&S.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud