Media Markt lanceert goedkope laptops onder eigen huismerk

©Photo News

Vanaf woensdag liggen in de rekken van Media Markt goedkope laptops van het merk PEAQ. Met dat huismerk wil de elektronicaketen het gat opvangen dat fabrikanten die er de brui aan hebben gegeven opvangen, zoals Sony met zijn Vaio-computers.

Supermarkten bieden naast de grote merken al jaren hun eigen, goedkopere huismerken aan, maar nu gaat ook de elektronicaketen Media Markt voluit voor zijn eigen huismerken. Vanaf woensdag kunnen mensen er laptops en kruisingen tussen laptops en tablets vinden van het huismerk PEAQ. In Nederland worden de laptops al zes maanden verkocht en naar eigen zeggen zijn ze een succes. Media Markt gaat er prat op dat de PEAQ-producten een goede kwaliteit bieden aan een lage prijs. Over twee jaar moet 5 procent van de Belgische omzet van Media Markt verwezenlijkt worden door privatelabelproducten.

Geluidsaccessoires

Media Markt mikt met zijn laptops, die allemaal zullen worden gemaakt door de Chinese producent Lenovo, op het gat dat andere merken hebben achtergelaten. 'Want veel merken zijn gestopt met laptops maken', zegt Stefan De Prycker, de productdirecteur van Media Markt Belgiƫ en Luxemburg. Hij verwijst onder andere naar de Vaio-laptops van Sony, die niet meer te koop zijn in Europa. 'Alle merken die er in de afgelopen jaren de brui aan hebben gegeven, hadden in 2013 nog een marktaandeel van 17 procent.'

PEAQ is geen nieuw merk. Al sinds 2013 ligt het in de rekken, maar tot nu werden alleen maar geluidsaccesoires aangeboden. Door ook laptops aan te bieden, wil Media Markt het merk een boost geven. Later kunnen ook pc's of tablets aan het merk worden toegevoegd.

4 huismerken

Media Markt lanceerde sinds 2012 vier huismerken. De keten biedt onder andere zijn eigen huishoudapparaten (koelkasten, wasmachines...) en geluidsapparatuur aan. 'Nu boeken we er enkele procenten van onze omzet mee, maar over twee jaar hopen we er 5 procent van onze omzet mee te boeken', zegt De Prycker.

Hij benadrukt dat het niet de bedoeling is om elk product aan te bieden via huismerken. 'De kans dat we televisies en smartphones zullen toevoegen aan het assortiment is klein. Beiden markten zijn verzadigd. De grote merken bieden goede toestellen aan in zowel het goedkope als het dure segment. Daar hebben wij niets aan toe te voegen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud