Meer winst voor Colruyt ondanks supermarktstrijd

Hoe minder korting de concurrenten geven, hoe minder Colruyt in zijn marges moet snijden om zijn klanten de beloofde laagste prijs te geven. ©ID/ Tine Schoemaker

De winst van de supermarktketen is in de eerste helft van het boekjaar meer gestegen dan analisten hadden voorspeld. De winst over het hele boekjaar zal ook stijgen, ondanks de komst van het Nederlandse Jumbo naar België.

Een dag eerder dan gepland presenteerde Colruyt  maandagavond zijn halfjaarcijfers. Dat deed de Belgische beursgenoteerde supermarktgroep naar aanleiding van de aankondiging dat ze haar zonne-energietak onderbrengt in een nieuw vehikel, waarvan ze de meerderheid van de aandelen controleert (lees inzet).

Niet alleen dat, ook de winstevolutie in de zes maanden die eind september afliepen, waren een verrassing. Colruyt klopte de verwachtingen van analisten.

©MEDIAFIN

Alle winstmarges stegen, behalve die van de winst voor belastingen en de nettowinst. ‘Maar dat komt omdat we een jaar geleden een eenmalige opsteker hadden door de verkoop van onze participatie in het windmolenpark Northwester 2. Dat leverde 18 miljoen euro op’, zegt financieel directeur Stefaan Vandamme. ‘Zonder dat eenmalige effect steeg de winst.’

Colruyt verhuist windmolens naar nieuw bedrijf

Vandaag is Colruyt niet alleen actief met winkels maar ook met windmolens. Daar komt een einde aan.

Voor maart brengt Colruyt zijn aandelen in windmolenbedrijf Parkwind onder in een nieuw bedrijf, waarvan het de meerderheid controleert. De rest van de aandelen van de nieuwe vennootschap komt in handen van Korys. Dat is het investeringsfonds van de familie Colruyt, dat zijn eigen aandeel in windmolenbedrijf Eurowatt inbrengt. Na maart wil Colruyt ook de windenergietak van Eoly onderbengen in de nieuwe vennootschap, die nog geen naam heeft gekregen.

‘We willen een energieholding uitbouwen die internationaal actief is’, zegt Colruyts finan cieel directeur Stefaan Vandamme. ‘Nu zitten de energieparticipaties van de familie verspreid bij Korys en Colruyt Group. De nieuwe vennootschap kan van schaalvoordelen genieten.’

Trekt het nieuwe windmolenbedrijf nadien apart naar de beurs? Dat is nu niet aan de orde, klinkt het.

 

De marge van de brutobedrijfswinst (ebitda) ging van 8,4 naar 8,7 procent van de omzet. Die van de bedrijfswinst (ebit) van 5,5 naar 5,6 procent. Bovendien steeg het marktaandeel van de ketens Colruyt, Spar en OKay met 0,1 procentpunt naar 32,5 procent.

Dat doet vermoeden dat de concurrentie minder hard was dan het jaar voordien. Hoe minder korting de concurrenten geven, hoe minder Colruyt in zijn marges moet snijden om zijn klanten de beloofde laagste prijs te geven.

De groep blijft vaag als het over felheid van de concurrentie gaat. Er was ‘sterke concurrentie’, maar een ‘wisselende promodruk’, luidt het persbericht. CFO Vandamme wil niet vergelijken met vorig jaar.

Belofte

Colruyt herhaalt de belofte die het in september op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering deed: op het einde van het boekjaar in maart zal de groep de nettowinst van vorig jaar - 372 miljoen euro - licht overschrijden. Zonder eenmalige effecten, voegt de keten eraan toe. De operatie met de energietak zal de groep eenmalig zo’n 47 miljoen euro opleveren.

Dat Carrefour 1.000 producten goedkoper heeft gemaakt, wil niet zeggen dat wij ook 1.000 producten goedkoper moesten maken.
Stefaan Vandamme
Financieel directeur colruyt

De tweede jaarhelft is spannend. Een maand geleden opende de Nederlandse keten Jumbo haar eerste Belgische winkel. Vandaag zijn er al drie in België, volgend jaar komen er tien tot vijftien bij. In zijn winkels in de buurt moest Colruyt ‘enkele tientallen prijzen’ verlagen. De Nederlanders zeiden in de voorbije weken dat hun Belgische winkels de verwachtingen overtroffen, maar harde bewijzen in de vorm van cijfers gaven ze niet.

Bovendien voerde ook Carrefour de druk op. De keten heeft 1.000 producten goedkoper gemaakt. ‘Dat wil niet zeggen dat wij ook 1.000 producten goedkoper hebben moeten maken’, zegt Vandamme. ‘Dat gebeurt alleen als Carrefour of andere concurrenten onder onze prijzen gaan.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud