Mestdagh en co lijden onder opkomst Lidl

©Kristof Vadino

Opnieuw snijdt een supermarktketen in het aantal jobs. Mestdagh kondigt aan dat 450 banen verdwijnen. ‘Het worden cruciale jaren voor kleine ketens.’

Bij de Belgische supermarktketen Mestdagh verliest 18 procent van de 2.450 werknemers zijn job. De keten telt 83 winkels, die bijna allemaal in Wallonië en Brussel liggen. Slechts één Carrefour Market Mestdagh ligt in Vlaanderen, in Aarschot. Mestdagh gaat geen winkels definitief sluiten.

De werknemers die blijven, zullen flexibeler moeten werken. Als het aan de directie ligt, gaan de winkels binnenkort ook op zondag open en wordt de koffiepauze van een kwartier weldra niet meer betaald.

24/7 pakjes afhalen bij Carrefour

Supermarkten investeren ondanks de druk op de winstmarges volop in e-commerce. Carrefour België lanceert automatische afhaalpunten, waar klanten de klok rond boodschappen kunnen afhalen. Ze worden bewaard in gekoelde kasten, die de klant kan openen door zich te identificeren.

Voorlopig gebruikt Carrefour het systeem voor een winkel die wordt gerenoveerd. ‘Maar we kunnen het ook invoeren bij bedrijven en stations’, zegt een woordvoerder.

Met de maatregelen wil de directie het bedrijf weer op het goede spoor zetten. Mestdagh boekt al jaren verlies. Ook in 2016, het recentste jaar waarvan cijfers beschikbaar zijn. Toen maakte Mestdagh 5 miljoen euro bedrijfsverlies op 645 miljoen euro omzet.

De herstructurering bij Mestdagh staat niet geïsoleerd. Ook Carrefour voert een sanering door, waarbij 1.233 jobs in gevaar zijn. In de afgelopen jaren verdwenen bij zulke operaties al honderden jobs bij de ketens Delhaize, Cora (Louis Delhaize Group) en Makro. Die laatste zit ondanks twee recente zware herstructureringen nog altijd zwaar in de problemen.

De rode draad door die saneringen is de opkomst van de Duitse budgetketens Aldi en Lidl. Aldi groeit al jaren in een bescheiden tempo. Lidl groeit veel sneller door veel meer reclame te maken dan vroeger en massaal winkels te openen. Vorig jaar gingen twintig nieuwe Lidl-vestigingen open en dat moet ook dit jaar gebeuren. ‘Behalve de opkomst van Aldi en Lidl zijn ook buurtsupermarkten in opmars, net als supermarkten die open zijn op zondag’, zegt Gino Van Ossel, de winkelexpert van de Vlerick Business School. ‘Daar voelen kleinere ketens de gevolgen van. Makro is met zijn grote winkels het omgekeerde van een kleine buurtwinkel die op zondag open is. De winkels van Mestdagh zijn evenmin open op zondag.’

Door de hevige concurrentie staat de winst steeds meer onder druk. Alle ketens openen winkels en alleen door uit te pakken met lagere prijzen en promoties kunnen ze hun omzet op peil houden. Een succesvolle keten als Aldi zag haar winstmarge in de afgelopen jaren dalen naar 2,2 procent. Dezelfde tendens is er bij Colruyt. Ook die groep trekt meer bezoekers, maar ze moet daarvoor steeds meer winst opgeven. Van elke klant die bij Colruyt voor 100 euro koopt, houdt de keten netto 4 euro over. Dat was vijf jaar geleden was dat nog 4,40 euro.

Dat zijn dan de ketens die het goed doen. ‘Kleinere ketens hebben niet de middelen die Carrefour en Delhaize wel hebben’, zegt Van Ossel. ‘Voor groepen zoals Makro en Louis Delhaize worden het cruciale jaren. Zeker als binnenkort e-commerce doorbreekt bij supermarkten.’ Om webwinkels op poten te zetten moeten supermarkten zwaar investeren (zie kader).

Ook voor Mestdagh worden het spannende jaren. Het baat als franchisenemer winkels voor Carrefour uit en kan zo profiteren van de bekendheid en de ondersteuning van de groep. ‘Maar Mestdagh heeft zijn eigen hoofdkantoor en maakt daardoor extra kosten.’ Bij 31 van de 83 winkels lopen die kosten extra op omdat Mestdagh ze in franchise laat uitbaten door kleine zelfstandigen. Die moeten een percentage van de omzet afstaan aan Mestdagh, dat op zijn beurt een percentage betaalt aan Carrefour. ‘De vraag rijst of dat model houdbaar is in het moderne supermarktlandschap’, stelt Van Ossel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud