Luxemerk Delvaux mogelijk zelf in de etalage

Marco Probst, de CEO van Delvaux, bij een van de winkels van het bekende handtassenmerk. ©saskia vanderstichele

De miljardairs Victor en William Fung onderzoeken de mogelijkheid om de Belgische fabrikant van luxehandtassen Delvaux te verkopen, meldt het persagentschap Bloomberg.

Delvaux, de 192 jaar oude maker van luxueuze handtassen, verandert mogelijk van eigenaar. Die informatie circuleert al enkele weken op de markt en nu meldt ook Bloomberg dat de vermogende Hongkongse broers Fung overwegen hun belang in het Belgische bedrijf te gelde te maken. Volgens de bronnen van het persagentschap hebben ze daartoe adviseurs in dienst genomen en is contact opgenomen met mogelijke kopers.

500 miljoen
waarde delvaux
Een verkoop kan Delvaux op net geen 500 miljoen euro waarderen.

Een verkoop kan de gebrevetteerde leverancier van het Belgische koningshuis (sinds 1883) waarderen op 500 tot 600 miljoen dollar (415 tot net geen 500 miljoen euro), aldus dezelfde bronnen. Die wijzen er echter op dat het overleg nog aan de gang is en dat de Fungs alsnog kunnen beslissen de operatie af te blazen. Een vertegenwoordiger van de broers gaf volgens Bloomberg niet meteen commentaar op de kwestie. Delvaux zelf antwoordde maandag niet op een vraag naar een reactie.

De Fungs legden in 2011 de hand op Delvaux samen met het Singaporese staatsinvesteringsfonds Temasek. Onder de vlag van de holding First Heritage Brands hebben ze samen met de Fransman Jean-Marc Loubier 80 procent van Delvaux in handen. Loubier is een gewezen topman van het Franse luxehuis Louis Vuitton en hij was een tijdje CEO en voorzitter van Delvaux. De resterende 20 procent zit bij de Belgische familie Schwennicke, die Delvaux in 1933 kocht van de gelijknamige oprichtersfamilie.

Conflict

Loubier kwam vorig najaar in het nieuws wegens een conflict met de Duitser Marco Probst (ex-Hugo Boss), zijn opvolger als CEO, over de te volgen strategie voor het luxemerk: eerder een consumentenmerk of een exclusief en erg duur luxeproduct à la Hermès worden.

De coronapandemie kostte Delvaux ongeveer 40 procent omzet en leidde tot een herstructurering.

Dat conflict speelde zich af tegen de achtergrond van de coronapandemie. Die kostte Delvaux ongeveer 40 procent omzet. Voor corona was de omzet van de lederwarenfabrikant gestegen tot meer dan 120 miljoen euro (het cijfer van 2019). Dat kwam onder meer door de strategie onder de nieuwe eigenaars om de internationale aanwezigheid fors op te voeren, met winkels in de voornaamste modesteden. Ook online stak Delvaux een tandje bij.

Begin dit jaar raakte bekend dat Delvaux een herstructurering doorvoert om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de pandemie. Daardoor verdwijnen in België, waar het hoofdkwartier ligt en een deel van de productie gebeurt, 26 van de 155 banen. Wereldwijd heeft het merk een kleine 500 mensen in dienst. Delvaux telt wereldwijd ongeveer 45 winkels.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud