Advertentie
Advertentie

Mode-icoon Giorgio Armani hint op overname of beursgang

De 89-jarige Giorgio Armani zat in maart nog in de tribune van de Europese basketmatch tussen AS Monaco en Emporio Armani Milaan. ©EPA

De oprichter van een van de resterende onafhankelijke iconische modebedrijven, Giorgio Armani, overweegt voor het eerst een verkoop.

Fashionlegende Giorgio Armani wordt over drie maanden 90, maar heeft nog altijd de teugels in handen van zijn imperium. Ondanks een fusie- en overnamegolf waarin de Franse luxereuzen LVMH en Kering tientallen Italiaanse beautybedrijven opslorpten, hield Armani altijd aan zijn onafhankelijkheid vast. Daarom is het opmerkelijk dat hij in een schriftelijk interview met het persagentschap Bloomberg de deur openzet voor een overname of een beursgang. Daarvoor is hij in het verleden meermaals benaderd door zakenbanken en advocaten, zonder dat ooit iets concreet werd.

Het prijskaartje voor een overname van Giorgio Armani wordt op 8 à 10 miljard euro geschat. ©REUTERS
Advertentie

'Ik voorzie momenteel geen overname door een groot luxeconcern. Maar ik wil ook niets op voorhand uitsluiten, omdat ik een ondernemer ben en blijf. Onafhankelijkheid kan een motor blijven voor Armani. Maar een van de kenmerken van mijn succes is altijd geweest dat ik me kon aanpassen aan veranderende tijden. Een beursgang? Het is een optie voor de nabije toekomst', zegt hij aan Bloomberg.

Voor zijn directe opvolging denkt Armani aan mensen uit zijn onmiddellijke entourage, die hij persoonlijk kiest. Hij verwijst in het interview naar het bestuur van zijn stichting: Leo Dell'Orco, zijn nichten Silvana en Roberta Armani en neef Andrea Camerana. Giorgio Armani heeft geen rechtstreekse erfgenamen.

Licentiedeals

Bloomberg schat het prijskaartje van een overname op 8 à 10 miljard euro. Armani rapporteerde voor het jongst beschikbare boekjaar 2022 bijna 300 miljoen euro brutobedrijfswinst op 2,3 miljard omzet. Het bedrijf is wel sterk afhankelijk van licentiedeals met retailers, waar de trend bij veel mode- en luxebedrijven was om de verkoop vooral opnieuw onder eigen dak te brengen.

De vraag is ook hoe sterk Armani nog is in het enige product dat het echt verkoopt: de wil en het verlangen om veel geld te betalen voor zijn kleren. Want de topman van de wereldleider in luxe LVMH , Bernard Arnault, zei op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering deze week dat zijn succes staat en valt met één gevoel: 'desirability'.

De vraag is hoe sterk Armani nog is in het enige product dat het echt verkoopt: het verlangen en de wil om veel geld te betalen voor zijn kleren.

De uitspraken van Armani rakelen een heikele kwestie op. Italië moest de voorbije jaren met lede ogen toekijken hoe twee Franse reuzen, LVMH en Kering , veel Italiaanse fashiontoppers overnamen. Denk aan Fendi, Loro Piana en Bulgari door LVMH. Kering kocht Gucci en 30 procent van Valentino, met een optie op de rest.

Net als Armani zijn Ferragamo, Prada, Moncler en Ermenegildo Zegna nog onafhankelijk. Maar zij missen de schaal en de financiële vuurkracht van LVMH of Kering, waardoor ze vroeger dan later ook in het overnamevizier belanden. Italië werkt aan initiatieven - zoals het Made in Italy-fonds - om meer mode- en beautybedrijven strategisch te verankeren in het land van de laars.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.