Moederbedrijf Gucci ziet beterschap dankzij e-commerce

Chinezen zijn gek op producten van Gucci. Zelfs in maart bleven ze in Wuhan, het epicentrum van de corona-uitbraak, met mondmasker aanschuiven voor de winkel van Gucci. ©REUTERS

Het luxeconcern Kering, de eigenaar van het modemerk Gucci, ziet de eerste tekenen van herstel na de coronaklap. De onlineverkoop speelt daarbij een belangrijke rol.

De winkelsluitingen en de reisbeperkingen hakten zwaar in op de resultaten van de Franse multinational. De omzet daalde in het tweede kwartaal met 43,5 procent tot net geen 2,2 miljard euro. Tegelijk steeg de verkoop via het internet met meer dan 74 procent. De winst in het eerste halfjaar daalde met 53 procent tot 272,6 miljoen euro.

Bemoedigend

Kering, dat ook modehuizen als Balenciaga, Alexander McQueen en Saint Laurent in de portefeuille heeft, spreekt van een 'bemoedigend herstel' in China na de heropening van winkels.

In het nieuwe Chinese binnenlandse winkelparadijs Hainan, een tropisch eiland, staan de Chinezen in lange rijen aan te schuiven bij de winkels van Gucci. De koopkracht van heel wat Chinezen is de voorbije jaren sterk gestegen. Ze zijn verzot op Europese luxeproducten. Velen van hen reisden de voorbije jaren naar Europa om te shoppen.

Het Aziatische land werd als eerste getroffen door de virusuitbraak, maar had die ook eerder onder controle. Volgens topman Jean-Marc Duplaix is na China ook in de Verenigde Staten en Europa het herstel ingezet.

Onvoldoende

Duplaix gaat er wel van uit dat het verlies aan omzet in de tweede jaarhelft niet kan worden goedgemaakt, mede ook door het wegblijven van shoppende reizigers. Concrete prognoses geeft het bedrijf niet, omdat er nog te veel onzekerheid over de pandemie is. Er zijn ook almaar meer aanduidingen dat er 'een tweede golf' over de wereld kan rollen.

Kering was lang niet de enige luxeketen die zwaar leed in het tweede kwartaal onder de impact van de coronacrisis. Ook het luxeconcern LVMH maakte slechte resultaten bekend. Bernard Arnault, de voorzitter en CEO van LVMH, is eerder somber over de evolutie in de tweede helft van het jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud