Advertentie

Nederlanders lijven Delhaize in

Ahold en Delhaize gaan samen. ©BELGA

De Nederlandse retailer Ahold koopt zijn Belgische sectorgenoot Delhaize. Dat maakten de twee groepen deze ochtend officieel bekend. De Nederlanders wegen heel zwaar door in de eengemaakte groep.

De Delhaize-aandeelhouders krijgen voor elk van hun aandelen 4,75 aandelen Ahold. Op basis van de slotkoers van Ahold dinsdagavond komt dat overeen met een bedrag van 90 euro per Delhaize-aandeel (Delhaize sloot de dag af op 88,03 euro). De Ahold-aandeelhouders zullen 61 procent van de nieuwe groep bezitten, de Delhaize-aandeelhouders 39 procent.

Maar Ahold is van plan voorafgaand aan de afronding van de transactie 1 miljard euro uit te keren aan zijn aandeelhouders via een kapitaalvermindering en een omgekeerde aandelensplitsing. Volgens ING zakt de prijs per Delhaize-aandeel daardoor naar 84 euro. Het aandeel van Delhaize   noteerde woensdagochtend alvast rond het peil van 84 euro. Door die kapitaalvermindering is de premie die de Delhaize-aandeelhouders krijgen - althans ten opzichte van de verwachtingen - bijzonder klein. Ahold  meldde ook dat het zijn lopend aandeleninkoopprogramma gaat beëindigen.


De eengemaakte groep zal zowel in Amsterdam als in Brussel blijven noteren. De hoofdzetel wordt in Nederland gevestigd, het Europese hoofdkwartier in Brussel. In het persbericht over de deal wordt stelselmatig verwezen naar een fusie tussen beide groepen, maar het gaat duidelijk om een overname van Delhaize door het - veel grotere - Ahold. Tegenover de vakbonden werd bevestigd dat de gemaakte afspraken bij de herstructurering van vorig jaar behouden blijven. De directies van Ahold en Delhaize herhaalden die belofte tegenover premier Charles Michel en minister van Economie Kris Peeters in de Wetstraat 16.  

Nederland domineert op quasi alle vlakken in deal Ahold/Delhaize. Moet slikken zijn vr de Franstalige familiale aandeelhouders vd B groep...— Michael Sephiha (@sephke) June 24, 2015

 

Postjes

Ook in de samenstelling van het managementcomité blijkt de suprematie van de Nederlanders. Ahold-CEO Dick Boer wordt topman van de eengemaakte groep. Delhaize-CEO Frans Muller wordt vice-CEO en verantwoordelijk voor de integratie tussen de twee supermarktketens. Meerdere waarnemers verwachten dat Muller na enkele jaren doorschuift naar het zitje van CEO, maar over zo'n constructie reppen de twee bedrijven met geen woord.

De kerncijfers van Ahold Delhaize. ©Mediafin

De toplui van de belangrijke Amerikaanse takken van Ahold en Delhaize blijven (voorlopig) op post. De financieel directeur van Delhaize, Pierre Bouchut, wordt operationeel directeur voor Europa. Jeff Carr, zijn evenknie bij Ahold, behoudt die rol in de eengemaakte groep. Matt Jansson, de voorzitter van Delhaize, wordt eveneens bestuursvoorzitter in het organigram van de nieuwe groep.

Volgens de twee distributiegroepen zal de combinatie weliswaar pas drie jaar na de fusie jaarlijks 500 miljoen euro aan synergieën opleveren. Om die synergieën te realiseren, zullen eenmalige kosten van 350 miljoen euro worden gemaakt. Geld dat opzij gezet wordt voor een herstructurering? De twee retailers geven daar geen verdere details over. Het gecombineerde bedrijf zal naar verwachting 40 tot 50 procent van zijn nettowinst uitkeren als dividend.

Kerncijfers

De combinatie van de twee groepen creëert in Europa een absolute topspeler. Ook in de Verenigde Staten dringt de fusiegroep met zo'n 2.000 winkels en een marktaandeel van 5 procent de top vijf van grootste supermarkten van het land binnen, met een dominante marktpositie aan de oostkust van het land. Walmart blijft in de VS met zijn 4.540 winkels evenwel heer en meester.

De kerncijfers van de nieuwe groep zijn de volgende:

  • Een omzet van 54,1 miljard euro
  • Een operationele kasstroom (ebitda) van 3,5 miljard euro
  • Een nettowinst (uit voortgezette activiteiten) van 1 miljard euro
  • Een vrije kasstroom van 1,8 miljard euro
  • 6.500 winkels
  • 375.000 medewerkers

Transactie

Indien de transactie niet doorgaat, dan moet de partij die de deal afbreekt 150 miljoen euro betalen aan de andere. De deal moet begin volgend jaar nog definitief goedgekeurd worden door de aandeelhoudersvergaderingen van beide groepen. Indien de aandeelhouders van een van de twee distributiegroepen de vereiste besluiten op dat moment niet goedkeurt en de andere partij als gevolg daarvan de fusieovereenkomst beëindigt, betaalt eerstgenoemde partij daarbovenop nog een onkostenvergoeding die kan oplopen tot 30 miljoen euro. De transactie zou midden volgend jaar volledig rond moeten zijn. De grote institutionele aandeelhouders hebben de sleutels van de fusie in handen.

 

Ahold en Delhaize hebben al een site opgezet over de operatie, waar alle kerncijfers en details van de operatie op staan. ‘De nieuwe bedrijfsnaam wordt Ahold Delhaize, een naam die kan buigen op sterke retailmerken over de hele wereld. Die lokale merken zullen het hart van de groep vormen. Beiden zijn lokale merken met een lange erfenis: Delhaize bestaat bijna 150 jaar, Ahold 130 jaar’, aldus CEO Dick Boer in een begeleidend filmpje. ‘Dit is een zeldzame combinatie van retailers’, beaamt vice-CEO Frans Muller.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud